2009. január 3., szombat

- Endoril - In Fusion with Music Volume 2

Hmm... Nem tudom igazából, hogy hol kezdjem. Azt hiszem jobb lenne a legelejéről:
2001 vagy 2002 egyik unalmasabb délutánján átnéztem a szomszédba gyerekkori jóbarátomhoz. Ő épp néhány Computer Panorama CD tartalmát nézegette, amit az egyik szomszéd sráctól biznicelt. Böngészgettük már egy ideje a haszontalanabbnál haszontalanabb programok demóit, amikor rábukkantunk valamire, ami végre felkeltette a figyelmünket: a Fruity Loops 3.0 demója. Mindig is szerelmesei voltunk a kreatív szoftvereknek, ráadásul a zene is lételemünk volt, így hát egy olyan progi, amivel zenét lehet írni csak nem maradhatott ki. Én akkor még csak egy 66 megahertz-es 486-oson nyomtam az ipart, szóval a zeneírás ráhagytam Zsolti barátomra egy darabig. 2003 nyarán kaptam meg a mostani masinámat és legelső dolgom az volt, hogy a Fruity Loops-t felküldtem rá. Az első 'dalok' írása még kicsit érdekes volt, tekintve, hogy a program demó verziójával nem lehetett menteni ergo egy szuszra kellett megírni az egész óbelebancot. A legelső szerzeményen még hajjajj... belegondolni is szörnyű, olyan rossz volt, de hát örültem, hogy én csináltam egyedül. Sajnos az már nincs meg, akkori merevlemezem 5 éve beadta a kulcsot.
Azóta ötször újították az FL-t és én mindvégig haladtam vele. Internethozzáférés és hasonló érdeklődésű ismerős hiányában viszont jórészt ketten tapasztaltuk ki, hogy mi-merre az elektronikus zeneszerzés világában.

2007 tavaszán kezdtem el dolgozni 3. albumomon. Igen, engem is meglepett, hogy mit elszöszmötöltem rajta, ráadásul először egy olyan dalt kezdtem el írni, ami végülis fel sem került az összeállításra. Egy kis alkotói szünet és egy igen érdekes másfél év után közzéteszem az In Fusion with Music Volume 2-t.

Sok szép emlék fűz ehhez az albumhoz. 2007. július 4-én (1 hónapos késéssel) végre megjött a modem, így megnyílt előttem a világ. El se hinné az ember, mennyi lehetőség rejlik a 'világszőttesben'. Nem sokkal később, július 15-én egyik ismerősöm, aki hétvégente bulikat szervezett egy helyi kocsmában felkért, hogy írjak neki egy úgymond 'himnuszt', amit minden buli elején elsüthet. Életem első felkérése volt ez, amit nem sokkal később követett a második: Gt, a Music of Trance sokat emlegetett főadminisztrátora kért meg, hogy a 2007-es Yearmix-éhez írjak egy intrót.
15 dal született a másfél év alatt és rengeteg kezdemény, amit nem fejeztem be. 87 percnyi amatőr trance, és az In Fusion with Music első részével ellentétben kizárólag saját szerzemény. Engedjétek meg, hogy egyenként bemutassam a számokat:


01. The Magnificent 34

Ez a 3 perces dal az album intrója. Eredeti címe 4 Years of Unconsciousness volt és valamikor egy évvel ezelőtt fogtam neki. 2008 eleje alkotói szünet volt nálam, így a dalt csak május 11-én fejeztem be. A koncepció egy felemelő, hangulatos, kissé komolyzenei instrumentális szám, melynek megírásában nagyon nagy szerepet játszott a Nexus hibridszintetizátor. Érdekesség, hogy a hegedű által játszott főtéma egy ballagás előtti utolsó irodalom óra alatt ötlött fel bennem.
A ballagás, a szerenád és az írásbeli érettségi vizsgák keltette izgalom hatására átneveztem a dalt annak a (rajtam kívül) 33 embernek a tiszteletére és emlékére, akikkel 4 hosszú és eseménydús évig koptattam a középiskolai padot.

02. In Fusion with Music Part II

Az album címadó dala utolsóként készült el, 2008. augusztus 25-én estére. Akkordmenete finoman kapcsolódik az előző száméhoz, ám az előző albumon szereplő Part I-hez igazából semmi köze. Pedig eredetileg annak egy lassabb remixe lett volna, de aztán ezt elvetettem. Ami megölte az idegeimet az alatt a közel 1 hónap alatt, míg a tracken dolgoztam, az a basszusvonal volt. A masterelést még nagyon ki kell tapasztalnom, mert a basszusvonalat sehogy sem tudtam úgy alakítani, hogy rendesen hallatszódjon a kórusrész alatt is. Minden 4. ütem végén szaggatott dallammenetet alkalmazok, de a kórusnál ez valahogy nem jön át. Maga a dal egyébként egy pörgős, kissé progresszívabb uplifting, ami sokak szerint marha jó kis muzsika lenn, csak kéne neki egy pofás master.

03. Almeda

Az Almeda-ről már írtam párszor a blogban. Írtam arról, hogyan készült, és arról is, hogy heteken át tartotta az első helyet a CTG Music napi versenyében. Így most nem is részletezném.

04. Sanctum

Egy egész különleges darab. Az első befejezett darab az albumról, 2007. májusának gyümölcse. Tisztelgés egy mára elfeledett elektronikus műfaj előtt. Egy olyan műfaj előtt, melyet a '80-as évek brit és német underground, mindentől elzárt kicsiny közösségei alkottak meg, amely az acid jazz szélsőséges örököse és amely nélkül nem lenne ma se trance se techno. Egy olyan műfaj, ami a '90-es évek második felében egész egyszerűen feledésbe merült és átadta helyét az előbb említetteknek. Ez a dal tisztelgés a rave előtt. 160 BPM, egyszerű 4x4-es analóg basszus, TB303 által nyomott fődallam és egyszerű dobok. Ahogy a Sequential One mondta: "Ravers, get back to unity!"

05. Overcharmed

A dal eredetileg csak egy tesztként indult. 2007 őszén szereztem be a Vanguard nevű FM szintetizátort. Böngészgettem, hogy milyen alap hangbankok vannak hozzá, és elkezdtem írni egy tesztdallamot, hogy halljam, hogy szólnak. Aztán jött a többi magától és egyszer csak azon kaptam magam, hogy ez már majdnem egy dal. Többször újramastereltem a dalt (bár még így is elég gáz...), ami végül 2007. szeptember 29-én készült el, nem sokkal az első bécsi keringő-próbám előtt.

06. Words for Her

Hogy őszinte legyek, ezt fogalmam sincs mikor írtam. :) Amolyan töltelékmuzsika-féle. (Bár az exemnek ez tetszett a legjobban anno).

07. The Harmonics of Love

Erről is írtam már részletesebben, itt. Csábesz kollegámnak nagyon tetszett :).

08. Something To Live For

Sokak által favorizált dal, és a CTG Music toplistáját is ostromolta egy ideig. Tavaly februárban, a felsőoktatási felvételi-mizéria keltette feszültség levezetéseképp kezdtem el írni. Első olyan dalom, melyben a főtémát egy portamento szinti játsza, mégpedig a Sytrus szintetizátor egyik hangbankjának marhára szétbuherált változata. A zongorajátékot a DSK Keys nevű ingyenes VSTi-nek köszönhetem, egész pofás kis generált zongora, csak kár, hogy pár hónap után beadta a törölközőt. Megspékeltem egy kis ambient-tel is a számot (városzaj, tengerzúgás, beszélgetés) így szerintem egész hangulatos nóta lett belőle.
Külön örömömre szolgál, hogy kedves ismerősöm Réka, unalmas óráiban összedobott egy kis videót is a számra, amit fel is tett YouTube-ra. Innen is köszönöm neki. Íme:



09. The End of this Academic Year

Első kollaborációm, méghozzá egy olyan emberrel, akivel nemcsak az általános iskolás, de a középiskolás padot is együtt koptattuk. CTK-631, vagy polgári nevén Szabó Tamás keze van benne ebben a dalban, aki kicsi korától fogva játszik hangszeren, eleinte furulyán, majd egy kicsit szintetizátoron és gitáron is. Van akkora szerencséje, hogy abszolút hallással áldotta meg a sors, vagyis hallás után képes egy dallamot szinte hajszál pontosan lekottázni.
Ami a dal keletkezését illeti, egy felettébb verőfényes kora júniusi napon, még 2007-ben, ellógtuk suliból az utolsó két órát és hazajöttünk a korábbi busszal. Tomi úgy gondolta letanyázik kicsit nálunk és elkezdtünk FL-ezni. Illetve ő elkezdett, míg én kajáltam. Bár ő annyira nem komolyan űzi a zeneírást, néha ő is ír egy-két dalt (az már mellékes, hogy Zsolti barátomhoz hasonlóan sose fejezi be őket). Szóval a nagy kajálás közepette egyszer csak azt veszem észre, hogy egy marha jó basszusvonalat dobott össze Tomi, egy olyat, amit ha hiszitek, ha nem, a Colin McRae Rally 2 intrózenéje ihletett (régebben rongyosra játszottuk magunkat vele). Kiterjesztve a 4 ütemnyi basszusvonalat kijött egy akkordmenet, ami mindkettőnket nagyon emlékeztetett valamire. Barátom abszolút hallásának eredményeképp bizony sikerült a Bikini - Adj helyet magad mellett című számának akkordmenetét átültetnie véletlenül. Nem baj, folytattuk, írtunk rá egy zongoramenetet, aztán ő hazament. Én este tovább dolgoztam rajta, megírtam a dobokat, egy saw arpeggio-t, basszusvariációkat estébé estébé. Az album talán legenergikusabb darabja született így meg, egy kis Adj helyet magad mellett-feldolgozás.

10. Triquetra

8 hónap. Addig szöszöltem ezzel a számmal. Jó, meg kell hagyni, hogy egy pár hónapig felé se néztem. Eleinte egy veretősebb uplifting-nek indult, aztán átesett egy plasztikai műtéten és kicsit progresszívabb lett. Pár hónappal később ismét teljesen átszabtam és lett belőle fura breakbeat. Az elején és a végén hallható szinti egy dallamot játszik visszafelé, azért hangzik kicsit furán. Eléggé elvontra sikeredett.
Az első változatot a MySpace-profilomon meghallgathatjátok, a második változat pedig itt van:



Nincs flash lejátszód, vagy nincs engedélyezve.


11. The Winners

Ez az a bizonyos 'himnusz'. 3 hetet kaptam arra, hogy írjak egy olyan számot, ami felemelő és pörgős is egyben nomeg megvan az a himnusz-feelingje. Emlékszem, általában este írtam a dalt. Akkoriban minden este 11 és éjfél között futottunk egyet Zsoltival, majdnem körbe a városon és hazatérve nekiültem zenét írni. Az elkészült mű sajnos csak 3-szor került bejátszásra az ismerősöm által szervezett partyban, ugyanis a 3. alkalom után bezárt a bazár. Mindenhonnan pozitív visszajelzéseket kaptam és jó volt látni, ahogy táncolnak rá az emberek. :)

12. Balearic Sunset

DJ Shah engem is magával ragadott. Bizony az ő trackjei ihlették ezt a számomat, ami az egyik legjobban sikerült az albumról, melynek gitárjátékát a Nexus hibridszinti egyik kiegészítőjével csináltam. A CTG Music toplistájának 3. helyét több napon át birtokolta és ennek a számnak köszönhetően ismertem meg Kanadában élő magyar kollégámat, Kovács Ádámot, azaz D'Nova-t. A dal eljutott egy lengyel DJ-hez, Warmongerhez is, aki rádióadásának 55. epizódjában műsorra is tűzte tavaly június körül. Veres Misi ex-osztálytársam telefonján a mai napig rajta van a szám, ráadásul a már említett Rékát is rajzolásra ösztönözte, majd egy kicsivel később a Something To Live For-hoz hasonlóan csinált hozzá egy kis videót is:



13. Costs Your Life

Az FM8 szintetizátort használtam az összes hanghoz ebben a számban (a dobokon kívül persze). Csináltam akkoriban egy hatalmas hülyeséget a magánéletemben, ami mondhatni majdnem az életembe került, innen a cím. Kicsit progresszívabb muzsika egy erős supersaw paddel, magas skálázással és némi háttérarpeggio-val. 3-an vállalták anno, hogy remixelik, abből kettő el is készült és mindkettő nagyszerű lett.

14. Ars Musica

Na ez az, amit régebben kivettem az albumból. Egészen néhány héttel ezelőttig úgy voltam vele, hogy nem lesz benne és tizennegyediknek egy outro-t írok. Bőven megvan már egy éves ez a számom is, igazi kis elvont darab. Anno megmutattam Németh 'Spudy' Gábor amatőr zenésztársamnak, neki speciel nagyon-nagyon tetszett. A maga 8 és fél percével talán kicsit hosszúra nyújtottam, de hát ez egy ilyen elmélyülős darab. Amolyan zenészi hitvallás. :)

15. MoT Yearmix 2007 Intro

Utolsóként pedig a Gt-nek írt intróm. Rövidke, hasonló a rádióműsorok szignáljára, a 'vokált' pedig az FL beépített speech synthetizer-e szolgáltatja.


Ennyit hát harmadik szerzői albumomról. Ne számítsatok nagy durranásra, főleg minőség tekintetében, sajna a masterrel nagyon hadilábon állok. Főleg, hogy sok track bizony már több, mint egy éves. De azért remélem tetszeni fog Nektek és szívesen várok véleményeket, kritikákat.