2010. július 20., kedd

HLG: Így készül II.

MiniLogo Az előző írásban elmeséltem, hogyan is kerülnek hozzám a zenék és miket játszok majd be az új rádióműsor második adásában.

Step 2: A számok egy helyre gyűjtése
Ha már nagyjából megvan, hogy miket szeretnénk megszólaltatni, érdemes azokat egy külön mappába belesüllyeszteni, hogy például Ableton Live-ban ne kelljen minden egyes trekknél bejárnunk a fél winchesterországot. Így hát nekem is van minden egyes adásnak egy külön mappája, ahol ott csücsülnek a mixelésre váró dalok, amiket persze le is törlök, ha lement a rádióban, tudniillik ezekben az ínséges időkben spórolni kell a megabájttal.

Step 3: Mixed in Key
Ugye van az a jelenség, amit a szakma csak harmonikus mixelésként emleget. Aki még nem hallott róla az vessen magára. A lényeg annyi, hogy tudatosan építjük fel a szettünket, nem vadparaszt módjára kavargatjuk össze a nótákat, hanem olyan darabok jönnek egymás után, amelyek hangneme harmonizál egymással. Így aztán olyan gyönyörű átmeneteket lehet elérni, hogy a hallgató észre sem veszi és máris átsiklott a következő számba. Nem mellesleg ez a mashupolás alapja is.
Jogos a kérdés, hogy hogyan állapíthatjuk meg, hogy milyen hangnemben íródott az adott zenemű, amikor olyan botfülünk van, hogy ha eldobnánk, visszahozná a blöki. Ebben van a szomszéd Józsi és számos profi DJ segítségére a Mixed In Key nevű programocska, ami szantaszerte analizálja a gépünkön található hangfájlokat és halálpontosan megmondja neked a hangnemét és a tempóját.
Az okosok kitaláltak egy Camelot Notation nevű rendszert, amin nagyon jól nyomon követhető, hogy mely hangnemek harmonizálnak és a szokásos zenei elnevezésüktől (pölö G-dúr) eltérően ellátták őket egy számmal illetve betűvel. Valahogy így:
camelotSmall[1] Ebben a körben minden egymással szomszédos hangnem illetve az A-B párok harmonikusak. Szóval egy 10B nagyon babán szól egy 9B-vel vagy egy 11B-vel, illetve egy 10A-val.

Én így aztán a tényleges keverés előtt még ráeresztek egy Mixed In Key-t az aktuális mappára és ez alapján rakom össze a műsort. A csütörtöki harmadik epizód például jelenleg úgy néz ki, hogy 7A-tól zuhanunk lefelé 1B-ig az első órában, aztán meg sem állunk 12B-ig.

Step 4: maga a műsor összerakása

logo-abletonlive-black[1]Az Ableton Live szép, jó és különleges. Nincs is ezen mit vitatni, a leggördülékenyebb program, ha mixelésre adod a fejed. Bár még ma is sok olyan emberkével beszélek, akiknek bonyolultnak tűnik, ez egyáltalán nincs így. Eleinte nekem is fura volt, de könnyen belejön az ember és utána nem fogja kiadni a keze közül. Zenét még nem írtam vele, de keveréshez isteni.

Ami legelső teendőim közé tartozik egy-egy mix elkészítésénél az az, hogy a master csatornát megkínáljam a program beépített Limiter-ével.
Limiter Gondolhatnátok, hogy mi a brantnak, amikor a dalok már meg vannak frankón masterelve. Ez így igaz, viszont az egyes átmeneteknél azért rendesen előfordulhat a clipelés jelensége, vagyis amikor bájos hullámformánk a 0 dB fölé kúszik és így aztán torzíthat, mint az állat. A Limiter szépen a beállított –0.1 dB alatt tartja a hangokat (lehetne persze 0 dB-re is állítani, de egy leheletnyi headroom-ot szeretek hagyni).

Live A két órás adásidőt általában 3-5 óra alatt állítom össze, attól függ mennyit pepecselek a dalokkal illetve közbe mennyi idő megy el netezgetésre :). Minden zenesávra ráapplikálok egy beépített EQ Eight eq-t, a mély tartományt ezzel szabályozom az egyes átkeveréseknél illetve kedvenc eszközeim közé tartozik még egy magasszűrő is, amivel a progresszívabb daraboknál jól el lehet játszadozni. A Live halálpontosan érzékeli az ütemet magától és a tempót is szinte tökéletesen állapítja meg így aztán olyan olajozottan lehet haladni, hogy nagyon. Nagyon sok mindent lehetne írni a programról, de ez most nem az én feladatom.

Egy hónap múlva a voiceoverek felvétele lesz a téma. A csütörtöki adásban pedig olyan csemegéket hallhattok majd, mint a Thomas Kelle & Martin Juha pécsi producerpáros debütalbumának néhány darabját, exkluzívan csak nálam megjelenés előtt + Flashtech cimbora néhány új dalát (mint például az Impulse-t, ami hamarosan megjelenik a 405 Recordings-nál és én fogom elkövetni a borítóját) + LaCeeN kollega is debütál egy iszonyú jó zongorakísérettel ellátott dallal. Lesz minden, mint a vásárban!
Csütörtök este 7 óra, Power FM.