2010. június 18., péntek

HLG 002: így készül I.

Episode002

Havi rádióadást készíteni jó dolog, rájöttem. Egy hónap bőven elég arra, hogy kellően érdekes adást állíts össze, ne csak a mindenki által pörgetett aktualitásokat pakold gyorsan össze. Nem jó, ha mindenki tudja előre, mire számítson a következő műsorban.
Szóval nekem is volt időm ízlelgetni, körbejárni az ötleteket, miket is akarok megszólaltatni a Hungarian Lucky Game e havi számában. Tegnap a fél nap azzal telt, hogy elkészítettem a mixet, de mit is rejt ez? Hadd mutassam meg, hogy mennek nálam a dolgok ilyen téren:

Step 1: az alapanyag gyűjtése


Naprakésznek kell lenni, ez nyilvánvaló. A trance szcéna mai rádióműsorainak lényege a frissesség; az, hogy lehetőleg egy lépéssel előrébb legyél a többieknél. Annyi rádióadó van, annyi megjelenés van, annyi amatőr-félamatőr-profi DJ és annyi műsor-podcast-soundcast van, hogy egy long long int túlcsordulna. Megvallom, én magam igen ritkán hallgatok csak valamiféle mixet, pedig egyébként hasznos dolog, sok jó dallal lehet megismerkedni, főleg mivel a különböző emberkék a legváltozatosabb szegletekről képesek igazi gyöngyszemeket előkaparni.

MusicLibrary Szóval az, hogy szó szerint óráról-órára tisztában legyél a legújabb megjelenésekkel illetve tudd, hogy melyek fognak nagyot ütni, fontos dolog. Az egy másik fontos dolog, hogy mindezek mellett legyen meg a saját ízlésed, ne csak úgy dobálj össze mindent ami épp megjelent. Válogatni kell, megízlelni, meghallgatni sokszor azokat a darabokat, amiket majd le akarsz játszani egy-egy adásban. A mix is olyan, mint egy saját dal, ‘lelke és személyisége’ van, egyedinek kell lennie valamilyen szempontból.
Ha DJ vagy, aki sok helyen lép fel, akkor jó, ha valamennyire tükrözi azt a stílust, amit a fellépéseiden játszol; így a közönség tudni fogja, mire számítson, ha elmegy bulizni rád egyet.

Én személy szerint nem igazán szeretem a túlságosan progresszív hangzást, a hajhullató darálást, sokkal inkább uplifting-orientáltabb vagyok, bár azt nagyon megválogatom, mivel manapság RENGETEG hasonló darab jön ki a műfajban. Amik nagyon bejönnek még azok a mondhatni proglifting dalok, amelyek a house és a trance határán kolbászolnak, ötvözve a két stílus legjobb jegyeit. Leegyszerűsítve, érdekes dallamokat keresek, amik meg tudnak ragadni és inspirálóan hatnak rám. Másik gyengém az akusztikus hangszerek az elektronikus zenében: legyen az zongora, gitár, hegedű, lant, citera, vuvuzela vagy akármi.

A Hungarian Lucky Game második adásához sikerült becserkésznem pár nagyon megkapó darabot:

- például felvettem a kapcsolatot a spanyol Iris Deejay-jel (aki elkövette a Leave A Sign-t, az előző hét favoritját) és nagyon szimpatikus leányzó, azt kell mondjam. Volt oly bűbáj, hogy elküldte nekem a még meg nem jelent dalát, amit ugyanazzal a vokalistával készített, mint az említett szerzeményt. Eleinte nem jött be, de minél többször hallgattam, annál jobban megszerettem, nagyon kellemes.
Mondjuk ennek van egy sarkalatos pontja. Még pedig az, hogy megtehetném, hogy a dalt jóval megjelenés előtt közzéteszem egy raklap portálon és torrentoldalon, hogy hadd töltsék csak. De ez irgalmatlan nagy bunkóság és etikátlan lenne természetesen. Iris bizalmat szavazott nekem én pedig kizárólag promóciós célokra kaptam meg a művet, még ha ezt egyikünk sem említette. Egyik producer sem szereti idő előtt viszontlátni a komoly munkáit mindenhol.


- North State Norbi barátomtól megkaptam az új remixét, ami ÜTŐS. Így, nagy betűvel. Tényleg jó lett, nekem nagyon tetszik. A dal eredeti verzióját még tavaly novemberben lőttem el a TI guestmixemben.


- Soundcloudon érkezett egy üzenet az orosz Electro Esthetica-tól, benne egy olyan dallal, hogy csak néztem. Elképesztően megfeszegette a trance szerkezeti motívumait, egyszeűen fantasztikus dolgot művelt. Érdemes lesz rá odafigyelni.

- stro-B-tól is szereztem egy hangulatos remixet, amit a Kocsmazaj zenekarnak csinált, egészen fülbemászó. Letölthető ingyen az oldalán, de azért gondoltam hadd hallják minél többen, megérdemli.

- Aztán volt az elmúlt hetekben pár figyelemfelkeltő megjelenés. Naponta 10-20 új trance kislemez jelenik meg minimum és bizony érdemes átfutni ezeket bizonyos időközönként, mert ráakadhatunk olyan anyagokra, amik felkelthetik érdeklődésünket. Havonta jelentkezni rádióműsorral azért is jó, mert 30 nap alatt összejön annyi jó zene, amiből nyugodtan tud válogatni az ember. Meg persze lehet szemezgetni régebbről is, visszanyúlni elfeledett remekművekhez, vagy olyanokhoz, amik nagyszerűek ugyan, de a közösség valahogy elsiklott felettük anno.
A következő HLG-ben lesz például Eddie Sender, Galen Behr, Invisible Sounds és egy régi Shah-darab is.

- Egy másik módja a mixek érdekessé és egyedivé tételének a mashupolás művészete. Lényegében annyi, hogy összegyúrunk két (három, négy, tizenhatezer) dalt, gyakorlatilag egyet szerkesztve belőlük. Persze nagyon oda kell figyelni, hogy harmonikus hangnemben legyenek (különben valami hányadék születik), és jól ki kell kalkulálni, az egyes alapanyagok mely szerkezeti részeit használjuk majd fel, mikor használjuk majd fel és bár a dalok eredetileg meg lettek masterelve, nem árt a mashupot is némi utómunkának alávetni, hogy jól szóljon.
A jövő heti adásban egy-egy ilyen keveréket hallhattok majd Fodor ‘Flashtech’ Tomi és a szintén honfitárs Madamz keze közül.

- A legtöbb műsorvezető producer is, így aztán a saját szerzemények elsütése a műsorodban jó módja annak, hogy leteszteld, milyen is lett a végeredmény. Akartam én is pár dalomat beszúrni a mixbe, de ez nem az a hónap lesz; nem tudok úgy koncentrálni a zeneírásra, mint akarok, a vizsgaidőszak miatt.

Ha megvan, hogy miket szeretnél bejátszani, akkor lehet őrült módjára összekeverni őket… na azért koránt sem. De erről majd következőleg :)