A tegnapi napot hellyel-közzel átaludtam, amikor meg épp nem ez volt folyamatban, kénytelen voltam nyelvtan érettségi tételekkel bombázni az agyam.
Lassan egy hete számoltam be az EW QL Ra létezéséről, mára pedig eljött az idő, hogy megmutassam, mit is tud a kicsike. Mindössze fél hónapomba került, mire a 4 DVD-s, irdatlan adattömeget lehúztam a netről, de végre itt van, teljes életnagyságban. Nézzük mivel is állunk szemben:
A telepítés egyszerű és nagyszerű, semmi életbölcsesség, viszont ezzel a csini kis telepítővel csupán a keretprogramot és a library-hez tartozó hivatkozásokat visszük fel a gépre, magát a hangszer könyvtárakat nem. A 4 DVD összesen 7 library-t tartalmaz, amelyek 6 földrész egzotikusabbnál egzotikusabb hangszereit vonultatják fel, ezek szép sorjában a következők:
- Afrika
- Amerika
- Európa
- Távol-Kelet
- India
- Közel-Kelet
A keretprogram mindössze 36 megát emészt, a VST lelke a fent említett 7 bitang libraryban nyilvánul meg, melyek össztérfogata 13 gigabájt. (Már érzem, hogy nem egy ember halálát okoztam ezzel a kijelentéssel.)
A telepítés során szériaszámot kér, ezt meg is adhatjuk neki a mellékelt kulcsgeneráló segítségével. Amint felkerült a gépre a Ra, szépen be kell másolgatnunk manuálisan a library-kat a progi arra kijelölt mappájába, erről bővebb információt találhat az egyszerű kispolgár az 1. DVD-n lévő dokumentációból.
Installálás után mehet is a levesbe. VST host-nak az FL Studio 8 XXL Producer Edition-t használtam.
EW QL Ra az FL Studio-ban
Mint azt már említettem, a hangszercsomag a Native Instruments cég által fejlesztett Kontakt 2 sampler egy kicsit leegyszerűsített változatán fut (sőt, szalad), amit nagyon frappánsan érzékeltet a bal felső sarokban kúszómászó logó. Jó üzletet csináltak ezzel a Quantum Leap-esek, a kezelőfelület áttekinthető, egyszerű, és minden benne van, amire egy jól nevelt producernek szüksége van. Tekintsük is meg alaposabban a szoftver egyes részeit, én azt mondom:
Multi:
Multi:
A Multi szekció az, ahova minden zenész nyúl, mikor elkezdi használni a Ra-t. Alapvetően már csak azért is, mert itt határozhatjuk meg, hogy miféle hangszert is akarunk megszólaltatni.
A bal oldalon kis infó-panel látható, mely mindenféle hasznos tudnivalóval lát el minket, teszem azt CPU használat, a sample mérete vagy hány hangot hallat éppen az adott hangszer. Innen érhetjük el a program beállításait is (melyek nem túl sokrétűek) az Options gomb segítségével.
Na, de azért multi a multi, mert egyszerre nyolc különböző hangszerrel tömhetjük tele a Ra-t, hely és memóriaspórolás céljából, nem beszélve a könnyebb áttekinthetőségről. Aranyos kis funkció ez, csak sajna FL Studio-ban az ember nem sok hasznát veszi, mert ha több különböző dallamot akar lejátszani, akkor kénytelen több Ra-t betölteni. Hacsak nem előre felvesszük a kívánt dallamokat, és például .wav fájlként használjuk őket, vagy bonyolult automation-ökkel ki-be kapcsolgatjuk őket. Az egyes hangszereket a mellettük lévő 'M' gombbal tudjuk elhallgatattni (mute), az 'S' feliratú pecekkel pedig solo üzemmódra állítani. Mindezek mellett kedvenc hangszerösszeállításunkat a Save gombra bökve nyugodt szívvel elmenthetjük, hogy aztán később akármikor rendelkezésre álljon.
Microtuning:
Microtuningot a népnek! Ezen az aprócska panelen minden megtalálható, ami a hangszerek finomhangolásához szükséges. Bal oldalon a hangerősséget, attack-ot buherálhajtuk, és a Glide tekerővel hajlítással spékelhetjük a hangokat. A középen helyet foglaló Filter részleg ki-be kapcsolható a feliratva kattanva, és nem más, mint egy.... filter. LP, BP, HP és speciális frekvencia szűrésekkel tehetjük egyedivé a hangzást, amelyet élesben a Cutoff és Reso potikkal kontrollálhatunk. Végül a jobb oldalt magáévá tevő Group Amp részleg segítségével rázúzhatunk egy kis kakaót az egészre. Mentésre itt is lehetőség van, a számunkra legjobban tetsző beállítást eltárolhatjuk a beszédes Save gombra kattintva.
Modulation/Envelopes:
A klasszikus, jól ismert ADSR (Attack-Decay-Sustain-Release) görbék színtere ez. A Volume Envelope a hangerő állítására való, segítségével megadhatjuk, hogy mennyire erősen szeretnénk megszólaltatni a sample-t (attack), mennyi ideig tartsa ki a hangot (hold), és mikor, milyen ívben halkuljon el a volume (sustain, release). Érdekes módon a Filter Envelope-nak semmi hasznát nem vettem, elméletileg a fent említett Microtuning Filter részének további állítgatására való, de én semmi változást nem hallottam, pedig összevissza tekerésztem. Lehet, hogy velem van a gond. A harmadik játékos, aki Free Envelope névre hallgat nem más, mint még egy ADSR görbe, különlegessége az, hogy mi választhatjuk ki, hogy mit kontrolláljon, egy lenyíló listán keresztül. Hasznos.
Modulation/LFOs:
A Modulation panel második szekcióját az LFO-k, vagyis Low Frequency Oscillator-ok képezik. Volume LFO-t használva egyfajta gate effektust érhetünk el, a Pan LFO a sztereó szeparációban lehet segítségünkre, a Filter LFO-val pedig a frekvenciatartományt késztethetjük némi ugrabugrálásra, érdekes effektusokat érve el.
Effects:
A Native Instruments-nél jól tudják - egy sampler nem sampler effektgenerátor nélkül. Így hát megteremtették nekünk az Effects panelt, melyen a 3 legáltalánosabb hangmanipuláló cuccos leledzik: Reverb, Chorus és Delay, vagyis a térhangzás, a kórus és a visszhang. Az első delikvens közreműködésével többek között olyanná tehetjük a megszólaltatott hangot, mintha egy hatalmas csarnokban, aprócska szobában vagy épp az afrikai sivatag kellős közepén csaptunk volna rá kedvenc bennszülöttünk szeretett dobjára. A Chorus effekttel kicsit felturbózhatjuk a hangzást, mintha nem is egy hangszer, de mindjárt egy egész kórusnyi szólalna meg. Ezen kívül megkínálhatjuk az egész kompozíciót olyan visszhanggal, ami még a tihanyit is lealázza, és térden állva csapkodjuk az FL Panic-gombját, hogy legyen végre vége. A három effektusmuskétás akármikor ki-be kapcsolható, és jópár hasznos, előre legyártott beállítással van ellátva.
Master Filter:
Utolsó előtti páciensünk a Master Filter, ami rögtön az effektektől jobbra helyezkedik el. Gyengébbek kedvéért ez egy egyszerű, 3 band-es equalizer, LP-BP-HP Filter. Az alkotói szabadságot támogatva szintén ki-be lőhető, néhány preset-tel kínálva. Dolgunk itt annyi, hogy a három pici pöttyöt megragadva a kívánt alakúra formáljuk a görbét.
Keyboard:
Mint minden jóltáplált VST-n, a Ra-n is találunk egy billentyűzetet. Segítségével kipróbálhatjuk az egyes hangokat, mindössze rá kell kattyintani a kívánt billentyűre. A bekékített tartomány jelzi az egyes sample-k key mapping-ját, vagyis azt, hogy mely hangokon szólaltathatjuk meg az adott hangszert. Ha a tartományon kívülre bökünk, az égvilágon semmit sem fogunk hallani. Balszélen pedig az elmaradthatatlan master volume és master pitch görgőket látjuk.
Így néz ki tehát a Quantum Leap Ra. Persze semmi sem tökéletes, így ennek a proginak is megvannak a hátrányai. A kiváló minőségben felvett sample-k miatt elképesztő 13 gigát foglal. Nekem, mint egy 80 GB-os merevlemez tulajdonosának, bizony komoly kompromisszumokat kell kötni, hogy elférjen. Tervezem is egy új, 320-as HDD vásárlását.
Viszont ha már fenn van a gépen, akkor olyan, mint egy nyugati luxusautó. Hihetetlenül sokat eszik, főként a memóriából. 512 MB RAM-ommal 5 hangszer már tönkrevágja a gépet, és ha esetleg meg szeretném nézni az EB eredményeket, perceket kell várnom, hogy átváltson a böngészőre. Lapozófájl mérete, kihasználtsága az egekben. Processzorral viszont (mint minden sample alapú VST) kíméletes, 5-6 hangszerrel is csak 20-25%-os a CPU kihasználtság (AMD 1,8 GHz).
Összességében, ha az embernek van elég helye nyugodtan megér egy próbát, maguk a sample-k csodálatosan egzotikusak és egészen fel lehet velük dobni a legkülönfélébb stílusú nótákat. A kezelés egyszerű, akinek volt már dolga legalább egy virtuális hangszerrel, az könnyedén elmanőverez a tekerők között. Gyorsan betöltődik, mind maga a szoftver, mind a hangszerek, használható stand-alone és plug-in változatban is, utóbbiként minden olyan host-ban, ami támogatja a VSTi, DXi, RTAS technológiát.
Ha felkeltette az érdeklődésedet, és ki szeretnéd próbálni, itt megtalálod. Ingyenes regisztráció után már lehet is tölteni, bár előre szólok, hogy macerás, de csak itt találtam meg. A 4 DVD-k mindegyike több, mint 30 felé van darabolva, és a RapidShare-en elhelyezve, így ajánlok egy RapidShare-es premium account megvásárlását (1 hónapra 1700 Ft), és a RapidShare Manager nevű progi használatát, nagyban leegyszerűsíti a Ra-hoz való hozzájutást. Alternatív lehetőség az nCore magyar zárt torrent tracker, amire a minap feltettem az 1. DVD-t. Igaz, a feltöltésem a béke hátsója alatt van, de a türelem rózsát terem, vagy miaszösz.
Aki esetleg megtalálja máshol ingyenesen, írja meg nekem.
Ha a legális megvásárlás állna közel a szívedhez, az East West honlapján megtalálható a program, cirka 571,05 amcsi dollárért, ami majd' 100.000 forintocska. Már ha az ausztrálok kibicikliznek vele ide.
A szoftver nálam 4-esre vizsgázott az 5-ös skálán.
A közeljövőben kedveskedek Nektek egy videóval, ami szemlélteti miként is működik az EW QL Ra munka közben.
Update: Bocsánat, videó nem lesz, nem tudom megoldani :(
A bal oldalon kis infó-panel látható, mely mindenféle hasznos tudnivalóval lát el minket, teszem azt CPU használat, a sample mérete vagy hány hangot hallat éppen az adott hangszer. Innen érhetjük el a program beállításait is (melyek nem túl sokrétűek) az Options gomb segítségével.
Na, de azért multi a multi, mert egyszerre nyolc különböző hangszerrel tömhetjük tele a Ra-t, hely és memóriaspórolás céljából, nem beszélve a könnyebb áttekinthetőségről. Aranyos kis funkció ez, csak sajna FL Studio-ban az ember nem sok hasznát veszi, mert ha több különböző dallamot akar lejátszani, akkor kénytelen több Ra-t betölteni. Hacsak nem előre felvesszük a kívánt dallamokat, és például .wav fájlként használjuk őket, vagy bonyolult automation-ökkel ki-be kapcsolgatjuk őket. Az egyes hangszereket a mellettük lévő 'M' gombbal tudjuk elhallgatattni (mute), az 'S' feliratú pecekkel pedig solo üzemmódra állítani. Mindezek mellett kedvenc hangszerösszeállításunkat a Save gombra bökve nyugodt szívvel elmenthetjük, hogy aztán később akármikor rendelkezésre álljon.
Microtuning:
Microtuningot a népnek! Ezen az aprócska panelen minden megtalálható, ami a hangszerek finomhangolásához szükséges. Bal oldalon a hangerősséget, attack-ot buherálhajtuk, és a Glide tekerővel hajlítással spékelhetjük a hangokat. A középen helyet foglaló Filter részleg ki-be kapcsolható a feliratva kattanva, és nem más, mint egy.... filter. LP, BP, HP és speciális frekvencia szűrésekkel tehetjük egyedivé a hangzást, amelyet élesben a Cutoff és Reso potikkal kontrollálhatunk. Végül a jobb oldalt magáévá tevő Group Amp részleg segítségével rázúzhatunk egy kis kakaót az egészre. Mentésre itt is lehetőség van, a számunkra legjobban tetsző beállítást eltárolhatjuk a beszédes Save gombra kattintva.
Modulation/Envelopes:
A klasszikus, jól ismert ADSR (Attack-Decay-Sustain-Release) görbék színtere ez. A Volume Envelope a hangerő állítására való, segítségével megadhatjuk, hogy mennyire erősen szeretnénk megszólaltatni a sample-t (attack), mennyi ideig tartsa ki a hangot (hold), és mikor, milyen ívben halkuljon el a volume (sustain, release). Érdekes módon a Filter Envelope-nak semmi hasznát nem vettem, elméletileg a fent említett Microtuning Filter részének további állítgatására való, de én semmi változást nem hallottam, pedig összevissza tekerésztem. Lehet, hogy velem van a gond. A harmadik játékos, aki Free Envelope névre hallgat nem más, mint még egy ADSR görbe, különlegessége az, hogy mi választhatjuk ki, hogy mit kontrolláljon, egy lenyíló listán keresztül. Hasznos.
Modulation/LFOs:
A Modulation panel második szekcióját az LFO-k, vagyis Low Frequency Oscillator-ok képezik. Volume LFO-t használva egyfajta gate effektust érhetünk el, a Pan LFO a sztereó szeparációban lehet segítségünkre, a Filter LFO-val pedig a frekvenciatartományt késztethetjük némi ugrabugrálásra, érdekes effektusokat érve el.
Effects:
A Native Instruments-nél jól tudják - egy sampler nem sampler effektgenerátor nélkül. Így hát megteremtették nekünk az Effects panelt, melyen a 3 legáltalánosabb hangmanipuláló cuccos leledzik: Reverb, Chorus és Delay, vagyis a térhangzás, a kórus és a visszhang. Az első delikvens közreműködésével többek között olyanná tehetjük a megszólaltatott hangot, mintha egy hatalmas csarnokban, aprócska szobában vagy épp az afrikai sivatag kellős közepén csaptunk volna rá kedvenc bennszülöttünk szeretett dobjára. A Chorus effekttel kicsit felturbózhatjuk a hangzást, mintha nem is egy hangszer, de mindjárt egy egész kórusnyi szólalna meg. Ezen kívül megkínálhatjuk az egész kompozíciót olyan visszhanggal, ami még a tihanyit is lealázza, és térden állva csapkodjuk az FL Panic-gombját, hogy legyen végre vége. A három effektusmuskétás akármikor ki-be kapcsolható, és jópár hasznos, előre legyártott beállítással van ellátva.
Master Filter:
Utolsó előtti páciensünk a Master Filter, ami rögtön az effektektől jobbra helyezkedik el. Gyengébbek kedvéért ez egy egyszerű, 3 band-es equalizer, LP-BP-HP Filter. Az alkotói szabadságot támogatva szintén ki-be lőhető, néhány preset-tel kínálva. Dolgunk itt annyi, hogy a három pici pöttyöt megragadva a kívánt alakúra formáljuk a görbét.
Keyboard:
Mint minden jóltáplált VST-n, a Ra-n is találunk egy billentyűzetet. Segítségével kipróbálhatjuk az egyes hangokat, mindössze rá kell kattyintani a kívánt billentyűre. A bekékített tartomány jelzi az egyes sample-k key mapping-ját, vagyis azt, hogy mely hangokon szólaltathatjuk meg az adott hangszert. Ha a tartományon kívülre bökünk, az égvilágon semmit sem fogunk hallani. Balszélen pedig az elmaradthatatlan master volume és master pitch görgőket látjuk.
Így néz ki tehát a Quantum Leap Ra. Persze semmi sem tökéletes, így ennek a proginak is megvannak a hátrányai. A kiváló minőségben felvett sample-k miatt elképesztő 13 gigát foglal. Nekem, mint egy 80 GB-os merevlemez tulajdonosának, bizony komoly kompromisszumokat kell kötni, hogy elférjen. Tervezem is egy új, 320-as HDD vásárlását.
Viszont ha már fenn van a gépen, akkor olyan, mint egy nyugati luxusautó. Hihetetlenül sokat eszik, főként a memóriából. 512 MB RAM-ommal 5 hangszer már tönkrevágja a gépet, és ha esetleg meg szeretném nézni az EB eredményeket, perceket kell várnom, hogy átváltson a böngészőre. Lapozófájl mérete, kihasználtsága az egekben. Processzorral viszont (mint minden sample alapú VST) kíméletes, 5-6 hangszerrel is csak 20-25%-os a CPU kihasználtság (AMD 1,8 GHz).
Összességében, ha az embernek van elég helye nyugodtan megér egy próbát, maguk a sample-k csodálatosan egzotikusak és egészen fel lehet velük dobni a legkülönfélébb stílusú nótákat. A kezelés egyszerű, akinek volt már dolga legalább egy virtuális hangszerrel, az könnyedén elmanőverez a tekerők között. Gyorsan betöltődik, mind maga a szoftver, mind a hangszerek, használható stand-alone és plug-in változatban is, utóbbiként minden olyan host-ban, ami támogatja a VSTi, DXi, RTAS technológiát.
Ha felkeltette az érdeklődésedet, és ki szeretnéd próbálni, itt megtalálod. Ingyenes regisztráció után már lehet is tölteni, bár előre szólok, hogy macerás, de csak itt találtam meg. A 4 DVD-k mindegyike több, mint 30 felé van darabolva, és a RapidShare-en elhelyezve, így ajánlok egy RapidShare-es premium account megvásárlását (1 hónapra 1700 Ft), és a RapidShare Manager nevű progi használatát, nagyban leegyszerűsíti a Ra-hoz való hozzájutást. Alternatív lehetőség az nCore magyar zárt torrent tracker, amire a minap feltettem az 1. DVD-t. Igaz, a feltöltésem a béke hátsója alatt van, de a türelem rózsát terem, vagy miaszösz.
Aki esetleg megtalálja máshol ingyenesen, írja meg nekem.
Ha a legális megvásárlás állna közel a szívedhez, az East West honlapján megtalálható a program, cirka 571,05 amcsi dollárért, ami majd' 100.000 forintocska. Már ha az ausztrálok kibicikliznek vele ide.
A szoftver nálam 4-esre vizsgázott az 5-ös skálán.
A közeljövőben kedveskedek Nektek egy videóval, ami szemlélteti miként is működik az EW QL Ra munka közben.
Update: Bocsánat, videó nem lesz, nem tudom megoldani :(