Az utóbbi időben egész megfeszített ütemben foglalkoztam a zeneírással. Rengeteg ötletem vár befejezésre, a Hamvai remixem pedig hamarosan elkészül.
A munkafolyamat alatt kipróbáltam egy halom virtuális hangszert és digitális effekt plugint; bizony azt kell mondjam, egy fantasztikus korban élünk, Béláim. Egy egészen új iparág épült ki a digitális zeneszerzés kiszolgálására, ami ráadásul piszokmód jövedelmező is. A Steinberg szabványát, a VST-technológiát mára már minden zenész használja, vagy legalább is ismeri, hiszen az analóg szintetizátorok és multieffekt generátorok digitális leképzései mind ezen keresztül kommunikálnak a számítógéppel és az emberrel. Az eleve digitális hangszerekről nem is beszélve. Képesek vagyunk arra, hogy hírneves, sőt, legendás akusztikus hangszerek egyedi hangzását megfogjuk, és DVD-lemezekre varázsoljuk, hogy bárhol és bármikor felhasználhassuk őket.
Éppen a minap ütötte meg a szememet a nívós East West cég évvégi akciója: egy csomagba gyűjtötték a legkapósabb szoftverhangszereiket. Róluk ugye azt kell tudni, hogy irgalmatlan, sok-DVD-s mintakönyvtárakkal operálnak, így ez az akciós mindentbele csomag már nem optikai lemezen érkezik a végfelhasználóhoz: besz.rtok, de 1 TB-os(!!) Western Digital külső merevlemezen(!) kapod meg.
Szóval ilyen ez a szakma. Úgy gondoltam, közelmúltbeli tapasztalataimat megosztom Veletek is, úgyhogy elsőként nézzünk a fenekére pár effekt pluginnek:
Laikusok számára, az effektek ugye azok a készülékek, illetve szoftverek, amelyek önmagukban hangot nem hallatnak, csupán a bemenetként kapott már felvett/generált hanganyagot manipulálják valamilyen módon: equalizerek, kompresszorok, visszhang-effektek, torzítók és még ezerféle finomság létezik. Effektek tekintetében megkülönböztetünk száraz, vagyis dry jelet (ez a bemenet, a változatlan alapanyag), valamint nedves, vagyis wet jelet, ami már az effekt hatására megváltozott kimenet (pontosabban a jelnek csak az a része, amellyel ‘több’ lett az effekt hatására).
Roland Space Echo visszhang effekt: felül a vas, alul a digitál
Három VST plugint mutatnék most be Nektek, amelyekkel az utóbbi pár hétben dolgom volt, menjünk is sorba:
1. ArtsAcoustic Reverb
Az ArtsAcoustic cég kicsi, de ütős; így lehetne őket összefoglalni. Ez a reverb (vagyis zengető, de ettől az elnevezéstől én hirtelen küldök be egy felest) nagyszerű példája annak, hogy nem kell egyből leírni azokat a reverbeket, amelyek nem konvolúciósak. Ebben a kis pluginben nincsenek hangminták és a matematikai konvolúció helyett specifikus algoritmusokkal számolja, hogy a bemenő hangnak mikor, hogy, merre, meddig és honnan kell visszaverődnie.
A jóság ebben a kis pluginben az, hogy a jobb oldalt befoglaló két kis ábrán nagyszerűen reprezentálódik a zengés összes tulajdonsága, az olyan vizuális beállítottságúaknak, mint én, ez nagyon jól jöhet. Nyomon követhetjük (és állíthatjuk), hogy milyen hosszan, milyen frekvencián és milyen erősen zengjen a bemeneti jel, de persze mindezeket az tulajdonságokat a különböző csúszópotikkal és tekerőgombokkal is meg tudjuk oldani.
Használata nem egy ördöngősség, annak főleg, akinek volt már dolga reverbekkel, a CPU-t talán egy hajszállal jobban igénybe veszi, mint más mosóporok, de az eredmény igen kellemes.
Sean Tyas a nagy kedvelője és használója eme pluginnek.
Mindössze (kapaszkodjatok) 53.000 Ft-ért lehet elvinni, Windowsra és Mac OS-re egyaránt, az ArtsAcoustic weboldaláról.
2. Steinberg QuadraFuzz
Az ősidőkből maradt ránk a Steinberg egyik torzítópluginja; ma már nem árulják hivatalosan.
Leon Bolier-nál lettem figyelmes erre a játékszerre, ő még a reggeli vajaskenyerét is széttorzítja vele. Multiband (egész pontosan 4 bandes) torzítóról van itt szó, ami amilyen kicsi olyan erős. Kiválóan tudjuk irányítani, hogy a kapott jel melyik frekvenciatartományát mennyire szeretnénk megdarálni, tessék csak figyelni a képen jobb oldalt megbúvó frekvenciamátrixot.
Öreg mivolta miatt a CPU-t épp, hogy csak megsimogatja, gyorsan bejön és keményen torzít, ajánlani tudom mindenkinek. INNEN lehet megkaparintani.
3. SoundToys PanMan 4
A SoundToys dolgai egyenként megérnének egy misét, kellemes és jó minőségű effektszoftvereiket nagyon megszerettem az utóbbi napokban. A PanMan egészen akkurátosan egy olyan ketyere, amivel úgy manipulálhatjuk egy hang sztereómezőben betöltött helyét, ahogy az nekünk jól esik. A “k*rvajó” csak súrolná azt az értéket, amit ez a dolog képvisel, nekem nagyon a szívemhez nőtt.
A képre kattintva természetesen nagyobban is megjelenik; tessék szemügyre venni a különböző potméter-szekciókat. Alul a "Pan Position” kifejezetten élvezetes dolog, ott tudjuk ugyanis figyelni, hogy a jelünket az effekt épp hova toszigálja a sztereóországban, mindezt pedig úgy, mintha maga K.I.T.T. reprezentálná a Knight Riderből. A beépített hat vödörnyi preseten kívül természetesen mi magunk is kezünkbe vehetjük a dolgokat, és a plugin ezerféle dologgal engedi nekünk azt, hogy belenyúljunk a panolásba.
Képes szimpla oda-vissza keringetésre, megadott gyorsasággal, élességgel, szélességgel és tempóban, de olyat is művelhetünk, hogy bizonyos ütemenként (mondjuk minden on-, illetve offbeaten) változtassuk a pant. A szerkezetet ezen felül például egy MIDI-jel is vezérelheti, illetve életbe léphet csak akkor, amikor “hallja” a hangot; de beállíthatjuk úgy is, hogy csak bizonyos hangerősség hatására történjen változás a panolásban. A teljesen véletlenszerű káoszról már nem is beszélnék.
Egyszóval ha játszani akarunk a sztereó adta előnyökkel, akkor ez egy elsőszámú effekt, én már nem tudnék meglenni nélküle.
Darren Tate alkalmazza előszeretettel.
38.000 magyar pengőért lehet a miénk Win-re/Mac OS-re, és természetesen támogat minden kutyafülét.
Hivatalos weboldal
Ennyi lettem volna mára, de hamarosan újabb effektusokat fogok Nektek prezentálni :)