2010. november 15., hétfő

A hét favoritja 13.

CoverA trance stílusának viszonylag fiatal volta miatt kevés olyan zenész van ebben a szcénában, aki már szinte a kezdetektől jelen lett volna. A ‘90-es évek közepén, amikor mi még épp, hogy csak pislogtunk a rendszerváltásból, a németek háza táján már olyan erős elektronikus zenei légkör jött létre, amilyen nálunk szerintem még ma sincs (na jó, akkor azért teljesen más idők jártak). Ennek a bizsergő, ambiciózus vonalnak a meglovaglói a Kyau & Albert páros, akik kitűnő példái annak, hogyan köthető életreszóló barátság az együtt zenélésből.
Ralph Kyau (balra) már akkor pörgette a lemezeket, mikor én még hosszú szőke hajjal feküdtem a rácsos ágyamban, ‘93-ban már meg is jelent a Modulation Experiments című dala. Ő akkor még valami techno-szerűben utazott, próbálta elsajátítani a zeneszerzés mozzanatait, illetve saját munkáit csavarta különböző underground összeröffenéseken. ‘94-ben már ott láthatjuk az ipar alakítói között, mikor is DJ Shandy-vel létrehozzák a Harmony Recordings-ot, ami után nem sokkal megismerkedik Steven Moebius Albert-tel. Mivel hasonló elképzelések vannak a zenét illetően, elkezdenek együtt munkálkodni; olyannyira összeszoknak, hogy 1997-ben a trance műfaj egyik legismertebb kiadóját alapítják meg Euphonic néven.


A Kyau vs Albert (majd 2006-tól Kyau & Albert)-ként tevékenykedő duó karrierje egyre meredekebben ível, az új évezred pedig nem várt magasságokba repíti őket. A ‘96-os első kislemezt, a Let Me In-t sorra követik a jobbnál jobb maxik és remixek, a 2002-es Save Me berobban de nagyon, a két évvel későbbi Here We Are Now című debütáló albumra pedig már ezrek fenik a fogukat. Ugyanebben az évben remixelnek a Young Parisians-nek a Jump The Next Train című kislemezükre, ami nagyot dob az ismertségükön.
A dömping azóta sem állt meg, elég, ha olyan nagy dalokat említek, mint az Are You Fine, az Always A Fool, a Hide & Seek, az I Love You, a Grrreat vagy a 7Skies.
A 2010-es évben egyrészt fúzionáltak Above & Beyond-ékkal, és a két csapat kiadójainak neveiből alkotott Anphonic (Anjunabeats + Euphonic) rottyantott oda a célközönségnek, másrészt egy egészen új oldalukról mutatkoztak be a Once In a Life-fal valamint nemrég a Painkillers-zel.
Van egy érdekesen uplifting stílusuk a srácoknak, holmi behatárolhatatlan valami az, amit csinálnak, de mindenképp nagyon megkapó. A legtöbbször rövid, ám fülbemászó szövegekkel operálnak, de van, hogy nagyobb lélegzetvételű énekkel is megkínálják a dalaikat, csak úgy házon belül, mivel a legtöbbször maga Albert danolja el az eldanolnivalót.
Az április 9-én érkezett Once In A Life sem különb, viszont egy egészen alternatívabb hozzáállást tanúsítanak a producerek, legalább is ami az eredeti verziót illeti.

Az Original Mix-re, ha nem mondanák, hogy Kyau & Albert, még azt is rávágnám, hogy Nic Chagall. Slágergyanús, emészthető csengettyű arpeggioval indít, majd szakít a basszgitár és az élő, lassú dobjáték. Kifejezetten nem trance-szel van dolgunk, hanem valami poprock-breakbeat zabigyerekkel. Kissé nehezen kapjuk el a ritmust, a tört ütemek bezavarhatnak, miközben lágy hegedűk és visszafogott gitárdallamok közé szorítva siklunk keresztül a dalon. Albert hangja szépen passzol a kompozícióhoz, a dalszöveg is kellően slágeresre sikeredett. Egyszerű, de nagyszerű kis nóta ez, ami szinte bárki számára könnyed élvezetet nyújthat.

A Club Mix (melyből van egy hosszú és egy rádió változat) már sokkal inkább tükrözi a német páros eddigi munkásságát. Megy a taktus a huncut lábdob képében, immár 4x4-ben, mint a terepjárók. Magasan szűrve mászik be a középbasszus, aztán rá a mély, és mire elérjük a mágikus 1 percet (a legtöbb elektronikus zenében akkor hozzák be a basszust), már egy megfelelően táncolható összeállítás fültanúi lehetünk motyogó, mély szinusszal, játékos dobokkal a magas tartományban, meg a vokállal. Szépen lassan veszik át a főszerepet a hegedűk, nyakon öntve a betyáros basszusgitárral, a kiállásban pedig visszatér teljesen az eredeti verzió a maga kis breakbeat ütemeivel. A vokál még mindig kellemes.
Lassú akkord-dallammal dobják meg az adrenalinszintet a srácok, amely a kórusrész felé kissé begyorsul. Nem kell nagyon eldobni az agyat, ez is csak inkább a nyugisan táncolós kategória, de mindenképp klubbarátabb az eredetinél.


Kyau-ék nyitottak egy szélesebb réteg felé ezzel a dallal, úgy látszik; bár kérdéses, hogy sikerült-e. A nem rég megjelent Painkillers kislemezük is dettó ugyanezen az úton halad tovább. Kellemes nóták, otthonra nagyon ajánlom!

Videóklip:

Kyau & Albert – Once In A Life

Dalszöveg:

She needs to walk away
And all you feel
She's cold inside
And When you talk to her in vain
When she leaves you all alone
its so bittersweet
a moment you felt ok
so bittersweet
but now you can feel your

Once in a lifetime
Once you are the one crushed down
And filled with pain
so hard
Your lost In the Memories
Once in a lifetime
(Once In a Life)
Once you are the one who needs someone to hold you
so hard
you'll kill just to feel it now

Don't want to fall
but you fall right here
still then you close your eyes
you stare
its so bittersweet
a moment you felt ok
so bittersweet
but now you can feel your

Once in a lifetime
Once you are the one crushed down
And filled with pain
so hard
Your lost In the Memories
Once in a lifetime
(Once In a Life)
Once you are the one who needs someone to hold you
so hard
you'll kill just to feel it now

Once In a Life
(Higher)
Once in a lifetime
Once you are the one who needs someone to hold you
so hard
you'll kill just to feel it now

Kyau & Albert – Once In A Life
Euphonic Recordings, 2010. április 9.
01. Original Mix Video Version 3:36
02. Club Radio 3:13
03. Club Mix 6:23