2010. július 26., hétfő

A másik oldal – Iris Deejay

l_c4294ad67407478bb782fab0a90a4c91[1] Nem tudom emlékeztek-e június elejére, amikor az aktuális heti favorit a blogon egy Leave A Sign című nóta volt, egyenesen Roger Shah akkoriban megjelent mixalbumáról. Nos, a dal elkövetője egy spanyol női producer, az ourense-i Raquel Rodriquez, vagy művésznevén Iris Deejay, akinek munkásságát én annak idején igencsak figyelemmel kísértem a MySpace-en. Így aztán meglepődve tapasztaltam a dalt a Shah-albumon, főleg úgy, hogy egy iszonyatosan jól megírt zenéről van szó. Nem is kellett több, írtam neki MySpace-en és felkértem egy interjúra a hölgyeményt, aki nagyon előzékeny és aranyos volt ezzel kapcsolatban. Küldött is nekem egy exkluzív dalt, amit a Hungarian Lucky Game második adásában el is sütöttem.

’99-ben kezdett bele egyébként a bizniszbe, amikor számítógépet ért a keze és kipróbálhatta a különböző tracker-eket. Aztán belekóstolt a eurodance-be, saját dalokat énekelgetett fel, autodidakta módon tanult sok mindent.
2006-ban aztán összeállt egy időre a spanyol JJ Project producerduó egyik tagjával, és D-Air alias alatt megírták az Abrente című kislemezt, amit a brit Deepblue szerződtetett le. Egy évvel később aztán már szólóban nyomta, megjárta a spanyol tv-csatornákat és újságok címlapjait, játszott különböző bulikon és csatlakozott a Bonzai ügynökséghez. Miután már jó pár zenésszel munkálkodott együtt, felfigyelt rá Roger Shah és az említett Leave A Sign-t leszerződtette a Magic Island Recordings-hoz. Engedjétek meg, hogy bemutassam itt a blogon az első számú spanyol női producert: Iris Deejay-t:

Endoril: Szia Iris, üdvözöllek a Music Is For Rich People-ön! Először is: miért épp ‘Iris’?

Iris: Szia! :) Anyukám akart így elnevezni, amikor megszülettem, de sajnos abban az időben ez a név nem volt megengedett Spanyolországban, így hát úgy döntött, hogy Raquel lesz a nevem. Én jobban szeretem az Iris-t így aztán mindenképpen ezt szerettem volna művésznévnek.

Endoril: Nincs túl sok női DJ a piacon, mondhatnánk (bár úgy tűnik a számuk manapság növekszik). Hogyan és miért vágtál bele ebbe az egészbe?

Iris: Úgy érzem női DJ-ből egész sok van, viszont a női producer tényleg kevés. Úgy indultam, hogy tudtam, mi akarok igazán lenni: egy producer. A gyengébbik nem képviselőit nem túl gyakran lehet látni producerkedni; főleg nem a trance szcénán belül. Az emberek nagy részét ezért érdekli a munkám.

Endoril: Van egy egész egyedi “proglifting”, house-trance keverék stílusod. Mivel jellemeznél egy tipikus Iris Deejay-számot?
Iris:

Egy tipikus Iris szám az valami electro-tech és hangulatos trance keverék, mert igazándiból nem tudom megállni, hogy valami tech-eset ne vigyek a dalaimba. Imádom az electro house-t, még ha én magam nem is játszom olyat a szettjeimben. Igen, ne is mondd, kissé zakkant vagyok :-P

l_424acd3c9baf4c0ab9b05cc5077c0c85[1]

Endoril: Leave A Sign című dalodat nemrég leszerződtette a Magic Island Recordings. Hogy élted meg amikor tudomást szereztél róla?
Iris:

Őszintén szólva le kellett ülnöm a földre. Érdekes volt egyébként: Kaptam egy emailt Rogertől, és mivel a Shah-Music kiadóval is kapcsolatban álltam, először azt hittem, hogy őket érdekli a muzsika. Mindig is arról álmodtam, hogy leszerződök a Shah-Musichoz, aztán amikor Roger azt mondta, hogy nem erről, hanem az Armadáról lenne szó, annyit tudtam mondani, hogy: Miiiiii?? Ez sokkal frankóbb, mint gondoltam!

Endoril: A dalban egy finn énekesnő, Maria Opale működött közre. Hogyan találkoztatok és hogyan fogalmazódott meg bennetek a Leave A Sign ötlete?
Iris:

Maria és én lassan 3 éve dolgozunk együtt. A francia producer, Antiklimax-nak köszönhetően találkoztunk (Maria épp vele zenélt). Előrukkoltunk pár ötlettel aztán úgy döntöttünk hogy a trance stíluson belül kezdünk el muzsikálni. Maria általában saját maga veszi fel az énekét egy-egy dalához. Aztán elküldte egyszer nekem én pedig készítettem egy trance változatot.

Endoril: Roger Shah említette egy interjúban, hogy minden olyan producert felkeres, akinek a munkáját szeretné megjelentetni, illetve néha javasol dolgokat a dalokkal kapcsolatban. Erről mit tudsz mesélni? Tanácsolt valamit a Leave A Sign-nal kapcsolatban?
Iris:

Igen, Roger velem is felvette a kapcsolatot, de nem mondott semmit a szerzeményről. Úgy néz ki úgy tetszett neki, ahogy volt. Csak a rövidített verzióban eszközölt pár változtatást, az meg nem volt túl nagy munka :).

Endoril: Mesélj kicsit a munkamenetedről. Én magam például egy akkordmenettel szeretek kezdeni, aztán köréírni a többit.
Mennyi időbe telt befejezned a Leave A Sign-t?
 
Iris: Gyors munka volt

. Nem több egy hétnél. A masterelés tartott kicsit sokáig, mivel profi hangmérnökhöz küldtem és elég elfoglalt volt.
Én mindig egy kis dobszekcióval kezdek, aztán meg a basszussal. Aztán jöhet némi pad is. Így aztán van egy alapom, amire ötletelhetek tovább. Azt mindig tudom, hogyan kezdjek neki egy számnak, de hogy hogyan fejezem majd be, vagy egyáltalán milyen stílusú lesz, azt sosem tudom, hehe :).

l_9ea77ad1f57f4abf967595f43746c6a5[1]

Endoril: Mit találhatunk egy női producer stúdiójában? Van ott valami lányos dolog :)?
Milyen zeneszerkesztő programokkal dolgozol és miért? Milyen vas és szoftver-szintiket használsz, illetve miket hallhatunk a Leave A Sign-ban?
 
Iris:

Hááát a stúdiómban van pár játék, például egy béka, ami zongorázik és egy kis egér ami egy műanyaggolyóban futkározik. Elemmel műküdik és "Tiestecillo"-nak hívom, ami spanyolul “kis Tiesto”-t jelent :). Tudom, butaság, de imádom bekapcsolni és nézni ahogy körbefutja a stúdiót amikor elfáraszt a zeneírás.

FL Studio 9-et használok, és a Leave A Sign-ban a Linplug Albino 3-at, az Octopus-t és a SubBoombass plugineket alkalmaztam. Aztán a Novation Supernovámmal csináltam a fődallamot. 
Cubase 5.1-el is szoktam munkálkodni, bár egyszerre inkább csak egy zeneszerkesztőt használok mert így azért kényelmesebb és egyébként is meg tudom csinálni ugyanazt a dolgot mindkettővel. Szeretnék venni egy Virus C-t vagy egy JP-8080-at, de ezeket egyelőre nem engedhetem meg magamnak.

Endoril: Úgy tudom tanítasz is zeneírást online. Milyen tapasztalataid vannak tanárként? 
Iris:

Nem teljesen online dolgozom; pár iskolában zeneórákat tartok. Sokan könnyebben dolgoznak és tanulnak a saját stúdiójukban, így aztán úgy éreztem jó ötlet lenne ha online is adnék tanácsokat. Kényelmesebb nekem, kényelmesebb a tanulónak így aztán a tanulás is gördülékenyebb. Látják a képernyőmet és hallják ahogy magyarázok, kérdeznek, megbeszéljük a dolgokat, stb.

l_78d7895a66af4ee3ac2263beffb9056a[1]

Endoril: Játszol különböző bulikban szerte az országban illetve mixekkel jelentkezel földi sugárzású és internetes rádióknál is. Milyen a DJ-felszerelésed? Teljesen vasakra támaszkodsz mixelés közben, vagy használsz szoftvert is, mint például a Live? Milyen a spanyol közönség?
Iris:

A rádióadásaimat 2 Pioneer CDJ-800 MK2 lejátszóval és egy Pioneer DJM-400-as keverővel készítem. Egyébként utálok szoftverrel mixelni. Amikor belekezdtem ebbe az egészbe, még Acid Pro-val dolgoztam, aztán amióta megvettem a vasakat, azóta csak azokkal. Hardverekkel mixelni olyan, mint hardverekkel zenét írni: magával ragadó, tekerészel meg minden, sokkal átláthatóbb és inspirálóbb.

Trance bulikat rendezni itt Spanyolországban elég nehéz. A spanyolok inkább a house zenét szeretik így aztán nem könnyű egy trance klubot találni. Idehaza nem szoktam uplifting trance-t játszani; általában tech-trance-t pörgetek vagy valami olyasmit ami közelebb áll a techno-hoz. Így legalább az emberek nem alszanak el a parketten :). Komolyra fordítva a szót, nagyon szeretnék hangulatosabb trance zenét játszani itt, de a klubtulajok nem engedik... [ismerős szituáció? – a szerk.]

Endoril: Mit szeretsz csinálni, ha épp nem a stúdiódban vagy?
Iris:

Hú, hétfőtől vasárnapig zenét oktatok, így aztán nehéz elképzelni az életemet a stúdión kívül, gyakorlatilag ott élek.
Egyébként imádom a CSI Las Vegast és szeretek utazgatni. Talán októberben kijutok Hollandiába végre, persze a fő ok a zenélés lenne :)

Endoril: A Leave A Sign utóda már érkezik is: a Come To Me, ismét Maria Opale hangjával hamarosan megjelenik a Drizzly-nél. Mik a terveid a jövőre nézve?
Milyen muzsikákkal lepsz majd meg minket, illetve hol hallhatunk/láthatunk téged manapság?
 
Iris:

Kicsit változtatni fogok a dalaimon. Lehet, hogy nem is fogok többé instrumentálisakat írni. Azt tervezem, hogy inkább a vokálos dalokra helyezem a hangsúlyt, azokat könnyebb eladni és a nagyobb kiadók is könnyebben rájuk harapnak. A nagy kiadók pedig aztán segítenek fellépéseket szervezni és persze szélesebb körben megismertetni a zenémet a hallgatósággal. Ezért szeretnék komolyabb hanglemezkiadókkal dolgozni… már ha engedik majd…



Endoril: végezetül: mit üzennél a Music Is For Rich People olvasóinak? 
Iris:

Nos, tényleg úgy gondolom, hogy a trance nem a legjobb napjait éli, de ha egyre több és több támogatást kap, újra a legjobb formáját fogja mutatni.
Szeretném ha minél több rajongó népszerűsítené a stílust, bulikat rendezne, dalokat írna, stb... mint például ahogy te is csinálod most :) 
Amikor odahaza játszom egy buliban sokszor fordul elő az, hogy odajönnek hozzám, hogy “Te, tök jó ez a house zene!” én meg erre “Ez nem house, ez trance!” – szóval az embereknek tetszik ez a stílus, de mivel a klubtulajok nem engedik játszani sok helyen, így az embereknek esélyük sincs megismerni… úgyhogy támogassátok a trance-t és az tovább fog élni!

Iris Deejay MySpace
Iris Deejay rajongói oldal Facebookon

Iris Deejay feat. Maria Opale – Leave A Sign