2009. június 25., csütörtök

- A Paradicsom következő állomása

Egy éve írtam először az általunk működtetett, igen aprócska online audiostreamről, a Trance Paradise Radio-ról, mely minden kedden jelentkezett egy adott kis baráti társaságnak, Dave Dee papa gépéről. Aztán egy ideig itt a blogon is figyelemmel kísérhettétek a heti mixeket, bár nem tudom, hányan voltak, akik hallgatták is.

Észrevehettétek, hogy idén január óta nincsenek új adások, nincsenek új flyerek posztolva. Az bizony nem a véletlen dolga, de még csak nem is a lustaságé, mindenesetre lehet, hogy ezt a posztot megírhattam volna már egy pár hónappal ezelőtt is, de most éreztem igazán illőnek.
A kis streamünk futásideje alatt többen felvetették, hogy miért nem csináljuk nonstopban? Nekik azt válaszoltuk, hogy egyrészt akkor még nem éreztünk elég erőt ehhez, másrészt pedig hiányzott az a bizonyos támogató, aki mondjuk egy biztos szerverrel támasztaná a hátunkat.

Ebben a helyzetben talált minket egy szegedi srác, Roby K, akit még Rékánk hívott be egy közös beszélgetésbe anno, és én személy szerint nagyon jól összespanoltam vele, még ha kezdetben ellenszenves is volt kissé :). Január közepe felé mondta, hogy ismer egy DJ Beat nevű egész sokoldalú figurát, aki blogol, cikkeket ír, mixel, bulikat csinál és a webfejlesztéshez is fantasztikusan ért, sőt egész magas pozícióban van egy Wishman Hosting nevű cégnél, akik profiljába mindenféle webes szolgáltatás beletartozik, ilyen például a Shoutcast szerver üzemeltetése is.

Az utolsó közzétett Trance Paradise Radio-est alkalmával, pont a második órában, az én mixem alatt csíptük el Beat-et Roby-val, Dave-vel és Skyflash-sel, aki mint kiderült szintén ismeri. Az volt az az este, amikor hárman, Roby, Dave és én úgy határoztunk: újdonsült ismeretségünk révén kibővítjük a TPR-t és egy egészen új szintre emeljük. Január 20-án elkezdődtek a megbeszélések a szerver felállításáról és strukturájáról, így a Wishman Kft. vált fő támogatónkká. Beat igen rövid idő alatt megteremtette a szükséges dolgokat, mi pedig hamar belerázódtunk a kezelésbe (bár a TransCast 2 calendar szolgáltatását még mindig nem tudtam működésre bírni, pedig nagyon jó lenne, ha valaki ért hozzá akkor írhatna :D ).

A február sok megbeszéléssel, tervezgetéssel, szervezéssel és teszteléssel járt. Nem mintha ez nem lenne most is így, de akkor aztán nagyon izzottunk. Eleinte nem is gondoltuk, mennyi mindennel jár egy kis online rádióadó felállítása. (Bár még mindig kevesebb munka, mint egy földi sugárzású.)
A Trance Paradise nevet meghagytuk természetesen, így lett aztán kicsit komolyabbra fogva a Trance Paradise Radio-ból Trance Paradise FM. Hihetetlen apró csapattal indultunk neki, a munka nagy részét pedig jóformán én csináltam illetve koordináltam. Elintéztük a jogtisztaságot is némi rafinériával, így már aztán minden adott volt, hogy nyugodtan belevághassunk a lecsóba. Életemben nem gondoltam volna, hogy ennyi mindenre kell figyelni majd és főleg, hogy ennyi embert megismerek rövid idő alatt.

Elvállaltam a rádió arculatának kialakítását, míg Roby K a potenciális partnerekkel, Dave pedig a tesztadások szervezésével és a szerver alakítgatásával volt elfoglalva.
Először meghatároztam a színvilágot, ami a névhez híven némi egzotikusságot kell, hogy kölcsönözzön, így esett a választásom a homokszín, a kék és kontrasztként a mindig divatos fekete színekre. Mindenképp akartam valami egyszerű de nagyszerű logót is a rádiónak, amit ha az ember meglát rögtön tudja, hogy mi a pálya még ha semmi más utalás nincs is mellette a rádióra. A paradise szóból egyből mindenkinek egy Hawaii-szerű dolog ugrik be, így kézenfekvő volt egy stilizált pálmafát elképzelni logó gyanánt. Na de milyet? Hogyan? Ráment pár 'marketing és PR alapismeretek' órám arra, hogy a noteszembe potenciális logókat vázolgattam :). Eleinte egy kör alakú kontúrba helyezett tengerben magányosan ülő kis szigetecskét képzeltem, rajta egy enyhén hajlott pálmafával, ám ezzel az volt a bajom, hogy túl komplikált. Ma egy logónak letisztultnak és egyszerűnek kell lennie, amit az ember könnyen, automatikusan megjegyez és felismer. Nem kell bonyolítani. Így aztán más vizekre eveztem, de a pálmafa-koncepció még megmaradt. Akkoriban olvastam pont a Dubai-ban építés alatt álló Palm Islands néven futó irdatlan projektről, ami három pálmafa alakú mesterséges sziget lesz. Na erre mondtam én azt, hogy 'igen, ez kell nekem!'. A szigetek designereinek vonalát követve valami hasonlóra álmodtam meg a logót is: egy kellően lebutított, stilizált pálmafa.
A végeredmény leginkább a második Palm Island-ra, Jumeirah-ra emlékeztet engem, de íme első generációs TP FM logó:

Meg van még egy alternatív:

Végeztem némi közvélemény-kutatást és a pozitív visszajelzések alapján ezek lettek a hivatalos emblémái a rádiónak. Ja igen, a felső félkörív a Napot szimbolizálja :).

Mindeközben szorgosan írtam egy Excel munkafüzetbe a már megbeszélt leendő műsoridőpontokat és neveket. A TPR-ben megfordult hobbi DJ-k jó része részt kívánt venni ebben a nagyobb projektben is, így hát az alapítás után már a 'kötelékünkben' tudhattuk: magát Dave Dee-t és Roby K-t, Gt-t (aki később kilépett), Skyflash-t, Embedded Frequency-t, Rékszi-t, az épp az utolsó TPR-estén debütáló Kiddy-t, Gary-t és Khazmeer-t.

Követkető nagy lépés volt a weboldal és a fórum fejlesztése. Lövésünk sincs. Kábé ez volt a kulcsszó, de azért annyira mégse: Gary belőtt nekünk egy phpBB 3 fórumot mint a pinty, mi pedig Dave-vel egy Joomla motoron gondolkodtunk. Fel is lőttük a szerverre és bár eleinte igen nehézkesnek tűnt, azért csak beleszoktunk a kezelésébe. Nem a legjobb, de a miénk :). Az első 2 hónapban mondjuk úgy nézett ki az oldal, mintha beletapostak volna a Firefoxba, de aztán vettem a fáradságot és kipofoztam, hogy beleilljen a profilunkba. A fórum még mindig nem az igazi, ami a külsőt illeti, de tűrhető. Kezd kialakulni a közösség.
Március közepén megszűnt (sajnos) a TranceTream FM, a hazai trance szcénát bőségesen kiszolgáló online rádióadó, így mindenképpen az a célunk, hogy némiképp betöltsük a helyét, ami viszont hatalmas feladat.

Ugyan elhintettük erre-arra a reklámot, igazi full-scale promóciót még mindig nem csaptunk a dolognak, ez mondjuk a hallgatottsági mutatóinkon meg is látszik. Ennek ellenére a fiatal lemezlovászok még a környező országokból is megtalálnak minket és én például nagyon meglepődtem, mennyi levelet kapunk olyanoktól, akik szeretnének nálunk műsort vezetni. Rengeteg nagyszerű embert ismertem meg a rádió managelése révén, de még szebb az, hogy rezidenseink egymást is megismerik. Durván 25 főből álló 'műsorvezető' gárdánk közé tartozik például Maxim Kuznyecov egyik tanítványa Shelb, a két isaszegi ambíciózus barát NT-Boy és Ban-Dee, hazánk néhány feltörekvő producerpalántája Daniel Rems, Daniel Szabo, Ames Allan és 13azsi, az igen jól mixelő Storm Gate, vagy a blogomban már szereplő lengyel kollega Warmonger is.
Szívet melengető például, hogy nálunk ismerkedett össze a szintén nálunk játszó Subjourney és Silent Ghost is olyannyira, hogy a pesti Scarabeus Music Cafe-ban bulit rendeztek, melyre ellátogatott Shelb is, és a három Trance Paradise-os olyan jól összehaverkodott, hogy pár hétre rá már hárman zenéltek ugyanott a pult mögött. A holnap megrendezésre kerülő Skyflash szülinapi buli is egyfajta TP FM-találkozó lesz, ugyanis sokan elmennek a bulira a rádiótól, remélem ez még jobban összekovácsolja a csapatot.

Nekem viszont le kellett mondanom, mivel igen beteg vagyok. Jó, mi? :(

Szóval mindennapjaimat igencsak lefoglalja a rádió ügyes-bajos dolgainak intézése, de itt ragadnám meg az alkalmat: bárki, aki kedvet érez akár a műsorvezetéshez, akár webfejlesztéshez, akár sajtóanyagok írásához (cikkek, buliajánlók stb), vagy valamilyen egyéb módon szeretne segíteni a rádió fejlesztésében, az nyugodtan írjon az info@tranceparadise.hu email címre, vagy akár ide is kommentbe és felveszem vele a kapcsolatot. Mi szeretjük csinálni :).

TRANCE PARADISE FM HONLAP
TRANCE PARADISE FM FÓRUM
TRANCE PARADISE FM MYSPACE
(na ezt nem én csináltam :D)


Ui.: hamarosan kapjátok az oldalsávba a napi infót az aktuális műsorainkról ;)