2008. június 20., péntek

- Supersaw, házilag

Aki valamicskét is belekóstolt az elektronikus zeneírásba, annak is főként a trance válfajába, az előtt nem ismeretlen a supersaw fogalma. Ma megmutatom, hogyan is lehet előállítani ezt a producerek körében népszerű hullámformát.

A elektronikus zene alapja, hogy matematikai képletek és gyönyörű szépen összekötött áramkörök segítségével képesek vagyunk olyan hangok létrehozására, amelyek a természetben soha nem fordulnak elő. Ezt a '70-es évek elején a szintetizátorok elterjedése tette lehetővé, amik a Beatles-féle r&b-t szépen átvezették az acid-en keresztül a rave-be.
A szintik alapvetően négyféle hangot képesek generálni:

1. Sinuszhullám (Sine)





2. Négyszögjel (Square)






3. Háromszög hullám (Triangle)





4. Fűrészfog (Sawtooth, Saw)






E négy hang kombinációja, variációja és manipulációja hallható az összes mai elektronikus zenében, legyen az house, dance, trance, rave, drum & bass vagy akár ambient.
De kanyarodjunk is vissza posztunk témájához. A supersaw egy speciális hang, amely a közhiedelemmel ellentétben nem 2, hanem 7 saw-ból áll. Elsőként az 1997-ben összeeszkábált Roland JP-8000-es analóg szintetizátoron lehetett kiválasztani, mint oszcillátortípust. Lényege, hogy egyetlen oszcillátoron imitálják 7 saw oszcillátor hangzását, melyek mindegyike különbözőképpen detune-olt. A detune azt jelenti, hogy az egyes hullámok frekvenciája egymástól kicsit eltérő, így telt hangzás érhető el.

Nézzük lépésről-lépésre, hogyan is csinálhatunk egy tűrhető supersaw-ot. Szintetizátorként a Native Instruments FM8-át fogom használni, ami egy kiváló frekvencia modulációt alkalmazó szoftver szinti, keretprogramként pedig az FL Studio 8-at. Csupa 8-as.
A következőekben bemutatott műveletsor minden olyan szintetizátoron végrehajtható, ami rendelkezik 7 (legalább 2) oszcillátorral.

Native Instruments FM8

Első lépésként indítsuk el a kívánt szintit (jelen esetben az FM8-at), és győződjünk meg arról, hogy alapjáratban van, vagyis egy tiszta patch-csel indulunk. Ha mindez megvan, keressük elő azt a részleget, ahol az operátorokat (oszcillátorokat) lehet beállítani. Az FM8-ban balszélen a Navigator panelen lévő Ops gombra klikkelve nagyszerű áttekintést láthatunk mind a 6 oszcillátorról (A, B, C, D, E, F), valamint az 1 klasszikus és 1 noise filter-ről (X,Z), melyek mindegyike elérhető külön-külön a megfelelő gombokra bökve.

Az alapvetően generált hang minden szintetizátornál a sine, ezért állítsuk be az összes operátort saw hullámformára. Ha olyannal dolgozunk, ami nem beépített hullámformákat használ, hanem magunk is tudjuk azt alakítani (pl.: Image-Line Sytrus), akkor kicsit (de ne nagyon) megváltoztathatjuk a saw alakját a teltebb hangzás érdekében.
Amint az összes operátor fűrészfog alakban tündököl (és legfőképpen szólal meg), itt az ideje a detune-olásnak. Hagyjunk meg egy oszcillátort a standard beállításokon (frequency offset 0 Hz + frequency ratio 1x), majd az összes többi előbb említett két tulajdonságát változtassuk negatív, illetve pozitív irányba. Fontos, hogy ne essünk túlzásokba, egy 3 Hz-es 4x-es freq ratio-s saw már kicsit fülsértő tud lenni. Nagyon fontos még, hogy az egyik operátor frequency ratio-ját ugyanannyival növeljük, mint amennyivel a másikét csökkentjük, különben égbekiáltóan fars hangok jöhetnek létre.
A végeredmény FM8-ban valahogy így néz ki:

Supersaw az FM8-ban

Persze ezeken kívül más beállítást is alkalmazhat a felhasználó. A lényeg, hogy mindent csak mértékkel. A legtöbb frekvencia-, és amplitúdó modulált szinti rendelkezik egy modulációs mátrixxal, így az FM8 is. Két választásunk van: ha a beépített filtert akarjuk használni a supersaw későbbi manipulálására, akkor az összes oszcillátort kössük rá a filterre, és a filtert kössük rá a kimenetre. Ha külső filterrel dolgozunk, akkor elég, ha az operátorokat közvetlen a kimenetre kötjük.

A belső filteres megoldás FM mátrixa az FM8-ban

Készen is van házi készítésű supersaw hangunk. Mindezek után jöhet az utómunka: szánk íze szerint nyugodtan pakolhatunk rá effekteket, vagy megkínálhatjuk egy kis LFO-val, esetleg nyomhatunk a kicsikére egy kis portamento-t, és így tovább. Ezen felül a mátrixban is buherálhatunk kedvünkre, kifejezetten szebb hangzást érhetünk el, ha az egyes operátorokat egymással is összekötjük.

Szóval a félreértések elkerülése végett: nem csak FM8-ban lehet a fentebb leírtakat megcsinálni, minden valamire való szintetizátor képes rá!

Fogyasszátok egészséggel, zeneszerzésre fel!