2010. november 5., péntek

Egy kis műszaki mizéria

A mai délelőtt folyamán jó párszor említettem a jó Istent, nem épp a legmegfelelőbb kontextusban. Az van ugyanis, Béláim, hogy van nékem ugye egy külső mikrofonom, ily’ csinos:
DSC00104 (2)

A lelkem természetesen 6,3-as jack-kel csatlakozik a nagyvilághoz, ami nekem, mint egyszeri notebook-felhasználónak, nem a legelőnyösebb. Még anno Norbi cimbitől kaptam gyorsba’ egy 6,3 –> 3,5-ös jack átalakítót, ami nagyon szépen végezte a dolgát. Aztán egy átkaraokezott éjszaka után valahogy elkavarodott egyik ismerősömnél a mütyür és én voltam nágyon szomrú.
Pár hete jártunk lakótársaimmal a debreceni Corában nagybevásárlás címén, és a műszaki részlegen egyből ráraboltam a különböző kábelekre és átalakítókra, hogy a hiányt orvosoljam. Szereztem is egy ilyet:
DSC00105 (2)

Ez csak annyiban különbözik az előzőtől, hogy meg van spékelve egy kis kábel szekcióval is (bár szerintem feleslegesen). Na most, mondtam én magamnak, hogy ideje vón’ valami hanganyagot felvenni, közeleg ugyanis a TI vendégmixem ideje. És itt el is szabadult a pokol, mert aszondjahogy:

 



Probléma #1:
Acer TravelMate 7530G gépezetem az Acer szerinti legbikásabb, legújabb audio driverrel van megáldva. Kezeli a HDMI-t, anyám térdét. Igen ám, csak nem látja a külső mikrofont, csupán a laptopba beépítettet. Sebtiben töröltem a huzatba a kezelőprogramot, így újraindítás után a Windows 7 a saját kis gyári illesztőkészletét kezdte el használni, ami már gyönyörűen vette észre, hogy be van dugva egy mikrofon a portba.

Probléma #2:
Mr. Mikrofon töksüket. De tényleg. Mint az ágyú. Belenéztem, adtam rá egy kis boost-ot szoftveresen, hátha. Fog jelet, az látszik a kis hangerőjelzőn. Változót ráadásul. De az bizony nem az, amit a külvilágből “hall”, hanem valami belső zaj. Mondom megbirizgálom az átalakítót a csatlakozásnál; az eredmény a jelszint drasztikus megemelkedése. Mondtam is neki, hogy most már akkor játszd vissza az 5.1-en, amit hallasz (listen to device) és olyan zúgást kaptam az arcomba, hogy hihetetlen. De ez nem ám az a felvételbe beszűrődő kis zajocska: ha beszélek a mikrofonba, vagy jól belecsapkodom a kezembe, azt nem adja vissza a zaj mellé. Próbáltam line-in-be dugni; semmi. Mintha csúnyán kontakthibás lenne az átalakító. Itt meg is akadtam.


Egy másik nehézség:
A MIDI-billentyűzetemhez van ez a kis aranyos Behringer UCA200-as külső hangkártya, ami nem egy egetverő valami, de azért el lehet vele operálgatni. Ilyen e:

Na most van még nekem a Trust 5.1-es hangfalszisztemem, ami immár hatodik(!) éve szolgál engem, egészen akkurátusan így néz ki:

A kis aranyos erősítő dobozkához 3,5-es jack csatlakozóval juthatunk el, ami a hangkártya 4 db RCA csatlakozáját tekintve (2-2 ki/bemenet) megint csak trükkös. Szóval szintén a Corában újítottam én egy kábelt, melynek egyik vége ks jack, másik vége 2 RCA dugasz vala, közöttük tíz(!) méter kábellel (igazából tudja a brant, minek kellett nekem ilyen hosszú). A szemléltetés végett ez meg imigyen manifesztálódik a való életben:
DSC00106

Látni lehet, hogy az RCA-k nem azok az igazi kis fogas “körülölelős” csatlakozók, mint pölö ez:

Az apparátusokat összedugván általában minden megy olajozottan, de néha rájön a havibaj az RCA-kra meg a jack-re és berecseg a hang. Mintha ez is kontakthibás lenne a little bit. A hangfalakhoz szállított sima kisjack-kisjack kábellel a géphez kötve nincs semmi baja, szóval nem úgy néz ki, hogy erősítő-oldali lenne a probléma.


Szóval elgondolkodtam: a Corában ilyen silány minőségű átalakítókat és kábeleket árulnának? Vagy a többi dologgal van baj? Egyszerűen szar a mikrofonom és a hangkártyám? Nem, nem valószínű, mivel más kábelekkel működnek.

Engem igazándiból a mikrofon nem hagy nyugodni, mert az bitangul fostos így. Valakinek valami tapasztalat, észrevétel? Szívesen fogadom. Vagy tényleg dobjam ki a nagy jack – kis jack átalakítót a francba? Hjaj, Béláim!