2010. október 10., vasárnap

Használtcikk I.

Volt már olyan érzésed, hogy az épp hallgatott dal egy szeletét hallottad már valahol máshol is? Ez a jelenség az elektronikus zene világában sajnos egyre többször fordul elő. “Lopnak egymástól a producerek?” – kérdezhetnénk; de nem erről van szó, csupán majdnem mindenki ugyanabból az “alapanyag”-ból dolgozik.
Akik benne vannak az elektronikus zeneszerzés világában valamennyire, azok tudják mire gondolok, akik viszont nem, azoknak hadd vázoljam a helyzetet: minden dobhang a producer-körökben jól ismert sample csomagok valamelyikéből érkezik. Meg lehet őket vásárolni CD-n, DVD-n, és kapsz több száz lábdob hangot, taps-hangzást, effekteket, loopokat, anyám térdét.
Csak hogy a legelterjedtebbeket említsem:
- Vengeance Essential Clubsounds Vol. 1-2-3
- Vengeance Minimal House Vol. 1-2
- Überschall Techno & Trance Essentials
- Deadmau5 Xfer Sample CD

Temérdek sok .wav fájl, amiből modern korunk zenéi felépülnek. Gondolhatnánk, hogy ez így akkor tök könnyű, csak össze kell őket rakosgatni; gyakorlatban ez azért nem ilyen egyszerű. Aztán mivel rengeteg variáció közül választhatunk (arról nem is beszélve, hogy utómunkálataink során hogyan effektezzük őket) így nem lehet rájönni, hogy egy-egy dalban például a lábdob melyik sample csomagból való.
Persze vannak olyan zsenik is, akik a hangjaikat maguk generálják a stúdióban.
Olykor-olykor mégis előfordul, hogy több számban is észrevesszük ugyanazokat az elemeket; vagy ha írunk zenét, gyakran rálelhetünk olyan darabokra, amiket kedvenc számaink valamelyikében már felhasználtak.

A Használtcikk rovat épp az ilyen jelenségekre próbál majd rávilágítani, pusztán érdekességképpen.


Elsőként egy loopot mutatok nektek, amire épp tegnap, remixelés közben akadtam rá. A Vengeance Essential House Vol. 2 loopjai között bújik meg a delikvens, méghozzá a Percussive Loops mappán belül, ott is 62-es sorszámmal:



Nincs flash lejátszód, vagy nincs engedélyezve.

Mondom magamban, ez nagyon ismerős nekem. Ha szereted Eddie Sender munkásságát (iszonyúan jó producer egyébként), akkor valószínűleg Neked is rémlik ez, mivel ez adja a Maya című számának elején a taktust. Tessék csak fülelni:


Nincs flash lejátszód, vagy nincs engedélyezve.

Én személy szerint mindig alakítok valamit, ha loopot használok, épp az ilyenek miatt, hogy ne lehessen felismerni. Vagy pusztán azért, mert úgy jobban beleillik a dalba. De hát előfordulnak az ilyenek.