2008. december 21., vasárnap

- Aurosonic - Always Together

Bár tagadhatatlan, hogy az elektronikus tánczene a Nyugattól indult el hódító útjára (a németek és az amcsik a techno, a hollandok a trance, a britek és a franciák pedig a house gyökereit fektették le), mégis azt lehet mondani, hogy manapság a keleti régió is követeli a részét. Fiatal tehetségek csillogtatják meg tudásukat a 'nagyok' (és a világ) előtt Romániából, Kínából, Japánból, Irakból, Orosz-, és nem utolsósorban Magyarországról is.

Bobina egyre feljebb törő csillaga mellett megjelent a ruszki égen egy heves ikercsillag is: az Aurosonic csillaga.
A formáció még igen újkeletű, ám máris igen nagy népszerűségnek örvend a Makótól egészen Jeruzsálemig. 2005. június 6-án állt össze véglegesen Evgeny Smirnov és Sergey Klimov, hogy tudásukat egyesítve (ha a bolygó kapitányát nem is, de) megteremtsenek egy olyan ütőképes orosz DJ/producer-duót, ami megállja a helyét bárhol a nagyvilágban.
Nem a hagyományos értelemben vett kollaboráció az övék: a páros mindkét tagjának megvan a konkrét szerepe és nem nagyon folynak bele egymás dolgába. A '85. január 11-én született Evgeny (mindig a Smirnoff jut róla az eszembe...) a zenei lelke a formációnak. Ő a producer, ő az, aki ténylegesen megírja az Aurosonic név alatt kiadott dalokat. 1999-ben kezdett el zenéléssel foglalkozni, hozzám hasonlóan a Dance eJay nevű program bogarazgatásával. 2004-től állt rá komolyabban is erre a szakterületre, szintén hozzám hasonlóan autodidakta módon: egyedül tanulta ki a Cubase SX-et és minden olyan könyvre rátette a kezét, ami témába vágó volt.
Vele ellentétben a Moszkva környékén élő Sergey az élő szettekért és rádióadásokért felelős. '98 óta űzi a DJ-ipart intenzíven és elég sok környékbeli klub rezidensi posztját ellátta már, valamint a VirusFM-en vezet az Aurosonic zászlaja alatt egy állandó műsort Ethymology néven.

A 2006-os első szerzeményt, a Hawai-t két évre rá követte egy stúdióalbum. Véletlenül bukkantam rá az albumra, ugyanis csak egy bizonyos számot kerestem róla. A 2006. november 30-ai (277.) A State Of Trance rádióműsor közepe felé van egy dal, ami nekem anno nagyon-nagyon felkeltette az érdeklődésemet. Internethozzáférés hiányában még csak a címét sem tudtam, illetve hát még azután sem, miután bekötötték hozzánk a netet, ugyanis nem tudtam a tracklista alapján, hogy melyik szám lehet ez, mivel se az előtte, se az utána lévő trackeket nem ismertem. Nem volt viszonyítási alapom :) Aztán a múltkor nagy nehezen kisakkoztam, hogy a keresett dal bizony a Freedom az Aurosonictól, így hát el is kezdtem felkutatni azt a net legmélyebb bugyraiból. Sajnos kislemezre eddig nem érkezett meg, így némi gúglizás és DiscoGS-ezés után rájöttem, hogy a duó debüt albumán biz' szerepel a muzsika.

A formáció első stúdióalbuma idén július 16-án került az online boltokba az orosz Radio Recordings (micsoda egyedi név) gondozásában. A 79 percet felölelő, 14 dalt tartalmazó korong kiváló példája Smirnov egyedi hangzásvilágának. A ruszki kollega nagyszerűen ötvözi a hangulatos uplifting dallamokat keményebb tech és progressive ütemekkel és szépséges zongora-, illetve gitárbetétekkel. Leginkább talán a honfitárs Bobina-hoz tudnám hasonlítani: ugyanolyan határozott dobok és simogatóan telt szintik jellemzik a lemez darabjait, csak talán nem annyira electro-sak. Maga az album bár nem mixalbum, mégis a dalok egymásba átvezetett verziói szerepelnek rajta, ami kicsit megnehezíti a mixelést például.

Az első dal (ami szimplán az Intro címet kapta), egy igazi kis felvezető muzsika. Egész érdekes női zihálással indul, majd a lágy pad-ek belépése után fültanúi lehetünk pár gyönyörű zongoraszólónak. Eargasm, ahogy az angolok mondják. :) Egy dobok nélküli kellemes bevezetés ez az albumba, amit az újabb női zihálás után az Ocean Wave című szerzemény követ. Az Intro akkordmenetét követi ez a dal és az amcsi Marcie hangját hallhatjuk benne, aki bizony már mindenféle K-val dolgozott együtt (Ronnie K, Andrew K, System K). Egész tetszetős hangja van, bár nem túl karakteres, minden esetre maga a nóta nagyon pofás lett. A zongora itt is folytatja nagyszerű játékát, ami meghatározza az Ocean Wave kissé búskomor hangulatát.
Zongora után jön egy kis gitár is a címadó dalban, az Always Together-ben. Ne ijedjen meg senki a vokálon, mert az biz' oroszul van, Alveola (
Альвеола) által felénekelve. Nagyon kellemes zene lett ez, lüktető dobokkal, lágy vokállal és frankó kis elektromos gitárszólóval. És bár nem szeretem az orosz nyelv 'dallamát', de a szöveg is megkapó lett.
Harmadikként jön egy olyan muzsika, amit szintén egy A State Of Trance-epizódból ismerek, és az album hallgatása közben nagyon meglepett, hogy: nicsak, ez is Aurosonic! A Starfall-ról van szó, ami amilyen sejtelmesen indul, később úgy bele is csap a lecsóba. Echte Aurosonic-hangzás, maga az instrumentális gyönyör, némi kéjes női sóhajjal megspékelve, na meg persze egy fülbemászó akusztikus gitár dallammal. A gitár mögött adagolja az érzést egy pattogó basszus és némi szinti-arpeggio is. Az egyik kedvencem a korongról, ami után kicsit szokatlan módon egy remix következik.
Szokatlan, mert egy stúdióalbumra azért olyan dalokat tesznek, amiket 100%-ig a szerző(k) írt(ak), viszont jelen esetben a honfitárs Dmitriy Filatov One More Day (Еще Один День) című szerzeményének átdolgozását hallhatjuk negyedikként. A vokált egy számomra a cirill betűk miatt azonosíthatatlan énekesnő biztosítja, ezúttal ismét oroszul. Bulizós uplifting lett a remix és a vokálja ennek is tetszik attól függetlenül, hogy egy árva szót sem értek belőle. Akusztikus gitárjáték bejátszik szépen, hajlítva-penderítve a húrokat.
A remix után jön az kislemezen harmadjára kiadott dal, a My Way. Lüktető 4x4-es dallamok jellemzik, ami mind a basszusvonalban, mind a szintiben, mind pedig egy fura gitárban meg is nyilvánul. Az ütemenkénti hangleütést a szám második felénél szakítja meg a gitár szólózása. Nekem annyira nem jött át, inkább csak olyan 'menjen-a-háttérben-valami' zene.
Tiff Lacey úgy néz ki nagyon keresett énekesnő lett az utóbbi 2-3 évben. Rengeteg albumon találkozhatunk a hangjával és meg kell hagyni: amibe ő beleadja hangszálainak rezdülését, abból szinte mindig jó muzsika kerekedik. A ruszki pasikat kifejezetten csipázhatja, mivel a Bobina albumán szereplő k...jó Where Did You Go? után az Aurosonic-nak is kölcsönzött némi éneket az I Wish című trackhez. Hát na, ez is tetszetős lett, bár a vokál valahogy nem fogott meg nagyon. Adagolós-bulizós uplifting csipetnyi zongorával (néha kezd olyan érzésem lenni, hogy egy Above & Beyond albumot hallgatok), de szerintem jobbat is összerakhatott volna Smirnov elvtárs.
8. helyen érkezik az elsőként kiadott dal az albumról, a Missing You. Kicsit tribal-beütésű instrumentális darab, egy egész érdekes portamento saw-val, amely mondhatni egzotikus főtémát játszik. Az ez után következő Last Hope még mindig uplift-vonalon halad, egész zuzzantós muzsika telt dobokkal, pattogós square-szintivel és a háttérben meghúzódó akusztikus gitárjátékkal. A koncepció marad a Summer Feelings-ben is: nagyon hangulatos gitár teszi különlegessé a számot, ami az érzelmes kiállás után kicsit beleaprít a lecsóba, de csak addig, míg ismét rá nem teszi a főtémát gitárostul-mindenestül.
A Londonban élő Stella Grant egészen fantasztikus vokálja csendül fel az egyik kedvencemben a korongról. A Let Me Breath szövege első hallgatásra úgy tűnhet, hogy ismét orosz, ám ez nem igaz. Egyszerűen csak kicsit fura a kiejtése az énekesnőnek, nameg megkínálták némi effekttel a vokált. A refrén annyira magával ragadó, hogy én rögtön beleszerettem. Táncolós, energikus dal csipetnyi zongoraaláfestéssel, csakúgy, mint a soron következő Fish Likes Martini. Én nem tudom, hogy mi van ezekkel a ruszkikkal, Bobina albumán volt egy nagyszerű dal Go Get Vodka címmel, most meg a Martini. Nagy piások ezek :) . A kiállásnál breakbeat-esre fogott darabot zongora és gitár is kíséri, ám a fődallamot egy gate-elt pad szolgáltatja.
Utolsó előttiként ismét csak egy remix jön: a Sphinx & Afreet páros egyetlen dalát remixelték az Aurosonic-os srácok, a Machoan-t. Az eredeti szerzők nevéhez illően kissé egyiptomi feelingje van neki, nagyon bejövős basszussal, meg úgy végülis minden hangszer kifejezetten egzotikus benne. A végén felcsendülő zongoraszóló meg aztán még rátesz egy lapáttal. Nagyszerű darab, ami után zárásként jön az én kis kedveském, amit oly nagyon kerestem: a Freedom. Tipikusan olyan zene, amit csutkahangerőn érdemes hallgatni, hadd szedje darabokra a házat. A határozott kick és a dübörgő szinuszbasszus mellett még egy markáns szinti gondoskodik arról, hogy ne pihenjen a mélyláda. A kiállásnál felcsendülő rövid ízelítő a főtémából kellőképpen elrepíti az embert, a rogyásig hajlított kis portamento pluck szintit meg aztán marhára eltalálták.

Hmm. Úgy voltam vele a cikk írása előtt, hogy nem hiszem, hogy hosszú lesz, tekintve, hogy az Aurosonic még új a placcon, nem sok mindent lehet róluk írni. Aztán most veszem csak észre, hogy egész elszaladt velem a ló :D.

Összefoglalva, a két orosz srác debütáló albuma egy nagyon hangulatos összeállításra sikeredett. Ha nem is nagyon slágergyanúsak a dalok, mindenképp érdemes végighallgatni, mindegyikben van valami szeretnivaló. Végig csupa uplifting-os, progi-s szerzemények melyek alapján azt hiszem kijelenthetem: fogunk még a duóval találkozni...

Aurosonic - Always Together:

01. Aurosonic - Intro
02. Aurosonic - Ocean Wave (feat. Marcie & Morphing Shadows)
03. Aurosonic - Always Together (feat. Alveola & Morphing Shadows)
04. Aurosonic - Starfall
05. Dmitriy Filatov - One More Day (Aurosonic remix)
06. Aurosonic - My Way
07. Aurosonic - I Wish (feat. Tiff Lacey)
08. Aurosonic - Missing You
09. Aurosonic - Last Hope
10. Aurosonic - Summer Feelings (feat. Spirit)
11. Aurosonic - Let Me Breath (feat. Stella Grant)
12. Aurosonic - Fish Likes Martini
13. Sphinx & Afreet - Machaon (Aurosonic remix)
14. Aurosonic - Freedom

Az album 1. darabja
Az album 2. darabja