Hiszen nem elég ismerni a hangjegyeket, nem elég kreatívnak lenni, nem elég az, hogy ha valaki tudja, hogyan is írjon meg egy számot. Sok-sok év tapasztalata és sokoldalúság kell ahhoz, hogy ha valaki a profik közt szeretne lenni. A laikus azt hinné, hogy oké, megír valaki egy dalt, kijön CD-n és mindenki happy. Az elektronikus tánczenét pedig sokan egyenesen 'lenézik', mondván, hogy csak 'tuctuc', mi ebben a nagy szám?
'Menjél már, ilyet én is akármikor csinálok' - gondolom ismerős ez a mondat sokaknak. Pedig a virtuális hangok világa semmivel sem könnyebb, mint például a komolyzene, az akusztikus vonal.
Egy kezdő producernek:
- értenie kell egy kicsit a fizikához, hogy megértse a hangok mibenlétét, egymáshoz való viszonyát, felépítését és tudja, hogyan érdemes őket kombinálni.
- feltétlenül konyítania kell valamit magához a zeneelmélethez, ha dallamos, tiszta hangzást szeretne, nem pedig holmi fars förmedvényt.
- fel kell ébresztenie magában a szunnyadó elektroműszerészt, hiszen ha valamilyen vassal (szintetizátor, keverő, deck, eq, compressor, multieffekt, erősítő, hangfal stb.) dolgozik, akkor tudnia kell, mit hova kössön, hogyan javítson meg és egyáltalán hogyan kezeljen.
- kreatívnak kell lennie, hiszen művészetről beszélünk.
- tudnia kell, hogyan építsen fel egy számot, hogy azt a közönség könnyedén be tudja fogadni (nem kezdünk például egyből a kórus résszel).
- amíg nincs mögötte profi stúdiógárda, magának kell elvégeznie a hangmérnöki teendőket, mind a szám készítése alatt, mind pedig utána. Tudnia kell, mik azok, amikre a jó minőség érdekében figyelni kell (frekvenciaszűrések, antiphase elkerülés, clipelés kiküszöbölése) és különböző hangok egymás utáni kavalkádjából egy olyan művet kell barkácsolnia, ami egybefüggő harmonikus egészet alkot. Ez magánál a dal megírásánál is nehezebb művelet, elképesztő munkát és tapasztalatot igényel, hogy az egész úgy szóljon, ahogy mi akarjuk.
- egy kicsit marketingesnek is kell lennie, hogy képes legyen egyszemélyes 'hadseregként' promótálni, reklámozni magát és minnél több kapcsolatot kiépíteni az adott területen belül. Tudnia kell, mi/ki az a célközönség, amit jövedelmező megcélozni. Ehhez elkerülhetetlen az internethasználatban való jártasság, esetleg jó grafikusi készség is.
- nem árt, ha jól beszél angolul, hiszen a nemzetközi kiadók és egyéb cégek/szervezetek nem fognak szlovákul vagy arabul kommunikálni.
Ha már ott tartunk, hogy (el)ismernek, esetleg hivatalosan is megjelentünk már, akkor jó:
- ha tudunk fellépéseket elvállalni (ami ugye utazással, egyeztetéssel, rengeteg idővel stb. jár)
- ha nem csak írni tudjuk a zenéket, de egybefűzni is őket hosszú-hosszú órákon keresztül, vagyis a mixelés tudományával is tisztában kell lennünk. Ma már elengedhetetlen. És persze mondjuk egy 9 órás szettet lenyomni (Armin van Buuren - Armin Only évente) nem épp pihentető feladat.
- ha van rádióműsorunk is vagy legalább rendszeresen jelentkezünk promóciós mixekkel rádióknál. Kétségtelen, hogy elektronikus zenei téren az internetes rádióké a jövő. A producer, a DJ és a műsorvezető fogalma és szerepköre végérvényesen egybeforrott mára mainstream viszonylatban.
Igazából rádióműsorokról akartam írni, csak elkalandoztam egy kicsit...
Íme néhány azok közül, amiket hallgatok hétről-hétre:
Armin van Buuren - A State Of Trance

Maga a műsor egy igazi show: a műsorvezető minden adásban olvas fel emaileket, üzeneteket hallgatóktól, akik így akarnak üzenni szeretteiknek, vagy épp háttérinformációkkal szolgál közelgő eseményekről, vagy az épp hallható dalról. Más híres producerek is sokszor képviseltetik magukat egy-egy 'bekiabálás' erejéig, és sokszor van élő közvetítés is egyes partykről (ilyenek például a nyaranta Ibiza szigetéről jelentkező ASOT-ok).
Minden adásban van 3 különleges nóta:
- a Tune of the Week, amit maga Armin választ ki és ami szerinte a legjobb muzsika.
- a Future Favourite, ami mindig az előző adásból kiválasztott dal, amire a legtöbben szavaztak (online) a hallgatók, egyfajta 'visszafütyülés'.
- és az ASOT Radio Classic, ami a 284. epizódtól része a műsornak. Minden adás végét ez zárja, nevéből is adódóan egy régi nagy klasszikus trance szám, nosztalgiaképp.
A 311. epizód eleje (így hangzik egy adáskezdés):
Above & Beyond - Trance Around The World

2004 január 13-án kezdték az exkluzív műsorszórást egy saját csatornán, és ez máig sem változott. Az eddig 235 epizódot megélt TATW-t minden pénteken hallhatjuk helyi idő szerint este 8-tól 10-ig a A&B saját rádió streamjén vagy becsatlakozva valamelyik netrádióhoz, mint például a Digitally Imported, DanceRadio.cz vagy a Party107.
A 2 órás mix utolsó fél órájában mindig egy vendég DJ mixét hallhatjuk illetve vannak kiemelt trackek az ASOT-hoz hasonlóan:
- A Record of the Week az a nóta, ami a heti műsorból a három házigazdának legjobban tetszik
- A Web Vote Winner pedig szintén egy szavazás útján előző műsorból ismét hallható dal.
Trance Around The World #229:
DJ Shah - Magic Island (Music for Balearic People)

Az első óra mindig pörgős zenékkel teli, míg a második órában kicsit lassul a tempó és a hangulatosság, dallamosság veszi át a szerepet. A 3. epizódtól kezdve hallgatom és mindig képes meglepni a mester, igazán lenyűgöző adásokat produkál.
Magic Island - Music for Balearic People szignál:
Rotate - Monthly Rotation

Most pedig egy kis link-kavalkád:
Digitally Imported FM
PureSound FM
Party107
DanceRadio.cz
Armin van Buuren
Above & Beyond
DJ Shah